Sikeres gyerek nevelésére törekedni egy trend. Amit most olvasol, azoknak a gyerekeknek az érdekében készült, akiket „mindenáron” sikeressé akarnak tenni. Ehelyett lehetne olyan gyerekkoruk, amiben nem tanulnának óriási mennyiségben szükségtelen dolgokat, amiben nincs ráerőltetett teljesítmény. Ha ezzel még részben sem értesz egyet, akkor minderre neked nincs szükséged.
Miért ne bontakozhatna ki egy gyerek személyisége olyanná, ami eleve a gyerekben rejlik? Ezt kiegészítem még azzal, hogy véget ért egy néhány ezer éves korszak, amiben egy megtanult foglalkozás elég volt az életre.
Míg sok szülő korábban egyszerűen csak egy jó szakmát szeretett volna gyerekének, ma már megfogalmaznak ennél átfogóbb célokat is. Sajnos a szülők egy része nem gondol bele, hogy a sikeres gyerek koncepciója mennyi szenvedés forrása lehet a gyereknek.
Képesség
Olyan gyorsan változnak a társadalmi igények, hogy nehezen megjósolható, hogy milyen tudásra lesz kereslet húsz év múlva. Már ma is mutatkoznak annak jelei, hogy a technológiai fejlődés elavulttá tehet akár egészen frissen megszerzett tudást is. Míg apáink egy szakmában végig dolgozhatták az életüket, a mi gyerekeinknek erre már nincs sok esélyük.
A konkrét tudásnál nagyobb értéke lesz a megmaradt vagy a kifejlesztett képességnek.
A kérdés, amit egy szülő már ma is feltehet, nem az, hogy “Mi lesz ebből a gyerekből?”, hanem az: “Milyen képességekkel rendelkezzen, mire felnő?” Szerencsére már nem sok „szakember” van, aki szerint a velünk született képességeinken nem változtathatunk. Korábban még az IQ-t is állandónak gondolták.
Egy képesség már ma is sok más fölött áll. Ez pedig a változás képessége, a változások tűrésének, a változások előrejelzésének képessége.
A változáshoz való alkalmazkodás képessége
A Föld gazdasági és társadalmi rendszerei hihetetlen gyorsasággal változnak. Elég egy vírus, és megszokott életünk teljesen átalakulhat. A jó kereset önmagában eddig sem jelentett boldogságot, manapság azonban stabilnak tűnő szakmák is pillanatok alatt eltűnhetnek. Egy elterjedt elektromos autó használatnál mi lesz azokkal, akik olajcserét végeztek az autóinkban?
Ma a celebeké a világ. Pontosabban ezt sugallja a média egy része. A felhajtáson túl nem úgy tűnnek, hogy boldog emberek. Azonban még ez a műanyag fény is elhagyhatja őket, ha a televíziózás szokása alábbhagy, s ennek már látszanak nyomai.
Mi az, ami fenntart, ébren tart, jövő képet ad akkor, amikor a külső környezet olyan gyorsan változik? Az alkalmazkodás képessége, a nem felfújt, hanem tényleges önbizalom. Persze, hogy értékes a kapcsolati hálónk, az emberi közösség, ami körülvesz. Gyerekünk azonban, aki már felnőtt, akkor érzi majd kevésbé kiszolgáltatottnak magát, ha neki személyesen lesz módja sorsa alakítására.
Értékrend és sikeres gyereknevelés
Egyszerű volt kétszáz évvel ezelőtt a sikert megnevezni. Ha maradt elég termény ahhoz, hogy újra vessenek és maradt fogyasztásra is, akkor a termelés sikeres volt. Ha nem maradt, akkor sikertelen. A társadalom egyik csapdája felnőttek és gyerekek számára is az, hogy mit tart sikernek.
Ma már kevésbé józan dolgokat is sikernek tartanak, például azt, hogy valaki eszement képeket tesz fel magáról az Instagramra és sok követője van. Ezzel szemben egy család még mindig tehet valamit. Azt, hogy nem enged egy józan értékrendből, és felvértezi a gyerekeket is egy erős tartással.
Megtaníthatjuk a gyereket, hogy neki nem kell csatlakoznia a világban fellelhető hamis és abnormális csillogáshoz. Mivel iskolába jár, és természetesen része több más közösségnek is, így ettől még akarhat Nike cipőt és Apple telefont. Nincs ezzel baj, ha nem ezekkel méri magát és osztálytársait.
Milyen sikerre nevelünk?
Egy sikeres gyerek lehet boldog, de lehet boldogtalan is, amikor a céljait aránytalanul nagy áldozatok árán éri el. Akkor is elmaradhat a boldogság, ha a sikereket mások erőltették nála.
Persze, hogy boldogtalanná válhat az, akinek semmi sem sikerül. Az a gyerek azonban, akinek azonban a sikert állították középpontba, az állandóan magának és másoknak való megfelelés kényszerében él majd. Nehéz úgy boldognak lenni. Akkor elég egy kudarc, és máris oda az önbecsülés.
Nem mondom, hogy vagy-vagy, de ha választani kellene, akkor inkább nevelnék boldog gyereket, mint sikerre orientáltat. Abban is van valami, hogy néha vagy inkább többször sikerre kell jutnia, hogy ne adja fel végleg azt, amit el akar érni. A gyereknevelés célja azonban nem lehet a siker.
Akkor ne támogassunk egy gyereket, aki valamiben győztes szeretne lenni? Dehogyisnem. Csak éppen abban támogassuk, amiben ő sikeres szeretne lenni. Mi magunk azonban ne helyezzük a sikerre a hangsúlyt. “Jól érezted magad, miközben készültél erre a versenyre? Miben fejlődtél? … Akkor érdemes volt.”
Régi bölcsesség, hogy az győz leginkább, aki saját korlátait győzi le.
Ha már mindenáron sikeres akar valaki lenni, akkor ez megteszi. Térjünk azonban vissza oda, hogy nem csak a célba érés boldogság. Ha így lenne, sohasem tapasztalnánk meg a tanulás örömét, az edzés örömét.
Kinek a sikere?
Ha már annyira előtérben van manapság a siker, akkor legyünk igazságosak. Két sikerről is szó van. Az egyik a gyerek sikere, a másik a sikeres gyereknevelés témája. A Kettő nem elválasztható. A sikeres nevelés eredménye egy személyiségében kibontakoztatott gyerek, majd felnőtt. Annak a gyereknek a szülei, akivel ez történt, azok elmondhatják, hogy megvalósították ezt: sikeres gyereknevelés.
Amúgy éppen az ilyen szülőket érdekli legkevésbé, hogy ők sikeresek-e. Az ő figyelmük egy jó része eddig is a gyereken volt, az ő boldog gyermekkorán. Olyan gyerek még nem nőtt fel, akit bárkinek is sikerült volna megkímélnie minden boldogtalanságtól. Ezért itt egy szót érdemes hangsúlyozni: többségében. Egy ilyen gyerek többségében saját képességei szerint tud élni, saját céljai irányában de, mások örömére és hasznára is.
Novák Ferenc
társ a nevelésben
Megosztom a Facebook-on