Gyereknevelés Impresszum - Novák Ferenc tanár a gyereknevelésről

Kinek szól a gyerekneveles.hu?

A Gyereknevelés – gyerekneveles.hu – azoknak szól, akik szeretnének választ kapni alapvető, vagy sokszor feltett, de ritkán megválaszolt nevelési kérdésekre. Azoknak, akik nem elméletre, hanem gyakorlati megoldásokra vágynak. Lehetsz szülő, óvónő vagy tanár, itt a helyed, hogy feltedd kérdésedet vagy megoszd tapasztalataidat nevelési helyzetekkel kapcsolatban.

Akárhogyan is sorolnánk fel azokat, akiknek szerepük van a gyereknevelésben, lesz akit kifelejtünk. Az nyilvánvaló, hogy a gyerek maga a nevelés középpontjában áll, de nagy szerepe van a szülőnek és a tanároknak, tanítóknak, óvónőknek, és ide tartozik még a nagyszülő, keresztszülő és egyéb rokonok, barátok, a gyerek által választott sportok edzői, szomszédok és így tovább. Soroljuk még ide a gyógypedagógusokat, fejlesztő pedagógusokat, asszisztenseket, és még mindig nem teljes a kör.

A nevelés gyakorlatán a hangsúly

Akkor itt nincs elmélet? A hangsúly a gyakorlaton, az életben valóban használható megoldásokon van, de pontosan annyi elméletre azért szükség van, amennyi ahhoz kell, hogy értsük a gyerek viselkedését, és tudatosan tegyünk az ő érdekében. Amit értünk, azzal könnyebben szembenézünk, és hajlandóak vagyunk az ismeretek birtokában tenni azzal kapcsolatban.

Ezért nem maradunk elmélet nélkül, de nem süllyedünk el végtelen hosszú, önmagukért való tudományos értekezésekben. Maradunk a Földön és a mindennapok világában. Maradunk a jelen társadalom jelen idejében, de nem zárjuk ki a nevelés történetének fontosságát, azonban csak olyan mértékben foglalkozunk vele, amennyire üzenhet valami értékeset a jelen számára.

Hány éves gyerekekről beszélünk?

A Gyereknevelés jelen lapjain nem korlátozzuk korosztályra a tartalmat. Az világos, hogy vannak kortól függő nevelési tényezők, de az is igaz, hogy vannak általános alapelvek is, melyekre minden szülőnek, pedagógusnak szüksége lehet, akárhány éves gyerekek nevelésével, oktatásával is foglalkozik.

Példamutatás

A szülő, a pedagógus, a rokonok, gyerekközösségek és média, mind-mind mintát kínálnak a gyerekek számára.

A nevelés nagyobb részben példamutatáson, nem pedig a gyerek szavakkal, írásokkal való meggyőzésén múlik.

Ettől még akár elfogadhatjuk azt is, ha valaki a nevelést valami önálló tevékenységnek tartja. A gyerekneveles.hu azonban neveléssel inkább úgy foglalkozik, hogy az nem elválasztható a mindennapoktól, és párhuzamosan zajlik más tevékenységekkel.

Viselkedési problémák

Amikor a felnőtt környezet viselkedési problémaként határozza meg egy gyereknek az életre adott reakcióit, akkor a szülő, más felnőttek és a gyerekkörnyezet példamutatása már kevésnek bizonyul. Tervszerű, kitartó és a nevelési problémát feloldó gyakorlati lépésekre van szükség.

A Gyereknevelés igyekszik mindkét oldalon segítséget nyújtani. Az első oldal a felnőtt- és gyerekvilág példamutató viselkedése, a második pedig: gyakorlatias és működő megoldások azokra az esetekre, amikor a példamutatás önmagában már kevés, mert „helyzet van”.

Pedagógia, szakszó, pszichológia?

Isten nyugosztalja Zöld tanár úr! Igazán figyelmesen és türelmesen tanította a pszichológiát. Engem azokban az években semmi más nem érdekelt jobban. Köszönöm. A Gyereknevelés oldal azonban csak a legritkábban használ pszichológia szakszavakat, pszichológia elméleteket pedig szinte sosem.

Minden tiszteletem azoknak a pszichológusoknak, akik valamilyen kommunikáción alapuló szelíd technikával megpróbálnak segíteni másvalakinek. Őket még többre tartom, ha először is a saját életüket harmóniában tudják tartani, mert akkor jobban hihető, hogy értenek ahhoz, amit másokon használnak. Az övék az a szakma, amiben cipésznek nem lehet lyukas a cipője. Nincs könnyű dolguk.

Játszótéri viselkedés - Gyereknevelés Magazin - gyerekneveles.hu - Novák Ferenc, társ a nevelésben
Játszótéri viselkedés – Gyereknevelés Magazin – Novák Ferenc, társ a nevelésben

A Gyereknevelés oldalain magyarul beszélünk, hogy bárki értse. Amikor előfordul egy idegen szó, azt alaposan megmagyarázzuk. Talán készítek majd néha másokkal interjút, amiben bármi előfordulhat, de mivel a magam részéről az embert NEM tekintem sejtek halmazának, ezért nem alapozok semmilyen gyerekneveléssel kapcsolatos választ olyan elméleti és szélsőségesen materialista nézetekre, mint amilyen a drive elmélet vagy a homeosztázis.

Tudomány: igen, materializmus: nem

Homeosztázis: Az élő szervezetnek a változó külső és belső körülményekhez való alkalmazkodó képessége, amellyel önmaguk viszonylagos biológiai állandóságát biztosítják.

Drive-elmélet: A pszichológiában a drive-elmélet vagy késztetéselmélet igyekszik meghatározni, elemezni és osztályozni a pszichológiai indítókat. Egy drive egy „homeosztatikus zavar okozta izgalmi állapot”, ösztönös igény, amely képes irányítani a személy viselkedését.

Ezen elméletek mindegyike abból indul ki ugyanis, hogy az ősi óceánok idejéből származnak mai problémáink. Aki így gondolja, az kezeljen egysejtűt, vagy kérjen segítséget egysejtűtől, és akkor helyreáll a homeosztázisa. Neki nem valók ezek az oldalak. Itt az embert, a gyereket, a szülőt, és a pedagógust is elsősorban léleknek tekintjük. Amikor pedig erről van szó a gyerekneveles.hu témáiban, akkor azon nem “mentális” megközelítést értünk, mert a lélek és az elme nem azonos fogalmak.