Gyereknevelés Impresszum - Novák Ferenc tanár a gyereknevelésről

Kinek szól a gyerekneveles.hu?

A Gyereknevelés azoknak szól, akik szeretnének választ kapni alapvető, vagy sokszor feltett, de ritkán megválaszolt nevelési kérdésekre. Azoknak, akik nem elméletre, hanem gyakorlati megoldásokra vágynak. Lehetsz szülő, óvónő vagy tanár, itt a helyed, hogy feltedd kérdésedet vagy megoszd tapasztalataidat nevelési helyzetekkel kapcsolatban.

Akárhogyan is sorolnánk fel azokat, akiknek szerepük van a gyereknevelésben, lesz akit kifelejtünk. Az nyilvánvaló, hogy a gyerek maga a nevelés középpontjában áll, de nagy szerepe van a szülőnek és a tanároknak, tanítóknak, óvónőknek, és ide tartozik még a nagyszülő, keresztszülő és egyéb rokonok, barátok, a gyerek által választott sportok edzői, szomszédok és így tovább. Soroljuk még ide a gyógypedagógusokat, fejlesztő pedagógusokat, asszisztenseket, és még mindig nem teljes a kör.

A nevelés gyakorlatán a hangsúly

Akkor itt nincs elmélet? A hangsúly a gyakorlaton, az életben valóban használható megoldásokon van, de pontosan annyi elméletre azért szükség van, amennyi ahhoz kell, hogy értsük a gyerek viselkedését, és tudatosan tegyünk az ő érdekében. Amit értünk, azzal könnyebben szembenézünk, és hajlandóak vagyunk az ismeretek birtokában tenni azzal kapcsolatban.

Ezért nem maradunk elmélet nélkül, de nem süllyedünk el végtelen hosszú, önmagukért való tudományos értekezésekben. Maradunk a Földön és a mindennapok világában. Maradunk a jelen társadalom jelen idejében, de nem zárjuk ki a nevelés történetének fontosságát, azonban csak olyan mértékben foglalkozunk vele, amennyire üzenhet valami értékeset a jelen számára.

Hány éves gyerekekről beszélünk?

A Gyereknevelés jelen lapjain nem korlátozzuk korosztályra a tartalmat. Az világos, hogy vannak kortól függő nevelési tényezők, de az is igaz, hogy vannak általános alapelvek is, melyekre minden szülőnek, pedagógusnak szüksége lehet, akárhány éves gyerekek nevelésével, oktatásával is foglalkozik.

Azon is vitatkoznak emberek, hogy meddig tart az oktatás és hol vannak a nevelés határai. A gyerekneveles.hu ebből a szempontból ott húzza meg a határt, hogy a gyerek ismereteinek bővítését az oktatás tárgyába, míg a gyerek lelki, szellemi fejlődését, viselkedését és még több más dolgot is a gyereknevelés témájába sorol. Mi itt elsősorban a neveléssel foglalkozunk.

Egyáltalán szétválaszthatók ezek a dolgok? Nyilvánvalóan nem. Az impresszum azonban nem vitaindító. Akár elfogadhatjuk azt is, ha valaki a nevelést valami önálló tevékenységnek tartja, de talán közelebb áll az igazsághoz, hogy a nevelés nagyobb részben példamutatáson, nem pedig a gyerek szavakkal, írásokkal való képzésén múlik.

Viselkedési problémák

Amikor a felnőtt környezet viselkedési problémaként határozza meg egy gyereknek az életre adott reakcióit, akkor a szülő, más felnőttek és a gyerekkörnyezet példamutatása már kevésnek bizonyul. Tervszerű, kitartó és a nevelési problémát feloldó gyakorlati lépésekre van szükség.

A Gyereknevelés igyekszik mindkét oldalon segítséget nyújtani. Az első oldal a felnőtt- és gyerekvilág példamutató viselkedése, a második pedig: gyakorlatias és működő megoldások azokra az esetekre, amikor a példamutatás önmagában már kevés, mert „helyzet van”.

Gyereknevelési Levelek

Pedagógia, szakszó, pszichológia?

Isten nyugosztalja Zöld tanár úr! Igazán figyelmesen és türelmesen tanította a pszichológiát. Engem azokban az években semmi más nem érdekelt jobban. Köszönöm. A Gyereknevelés oldal azonban csak a legritkábban használ pszichológia szakszavakat, pszichológia elméleteket pedig szinte sosem.

Minden tiszteletem azoknak a pszichológusoknak, akik valamilyen kommunikáción alapuló szelíd technikával megpróbálnak segíteni másvalakinek. Őket még többre tartom, ha először is a saját életüket harmóniában tudják tartani, mert akkor jobban elhiszem, hogy értenek ahhoz, amit másokon használnak. Az övék az a szakma, amiben cipésznek nem lehet lyukas a cipője. Nincs könnyű dolguk.

A Gyereknevelés oldalain magyarul beszélünk, hogy bárki értse. Amikor előfordul egy idegen szó, azt alaposan megmagyarázzuk. Talán készítek majd néha másokkal interjút, amiben bármi előfordulhat, de mivel a magam részéről az embert NEM tekintem sejtek halmazának, ezért nem alapozok semmilyen gyerekneveléssel kapcsolatos választ olyan elméleti és szélsőségesen materialista nézetekre, mint amilyen a drive elmélet vagy a homeosztázis.

Homeosztázis: Az élő szervezetnek a változó külső és belső körülményekhez való alkalmazkodó képessége, amellyel önmaguk viszonylagos biológiai állandóságát biztosítják.

Drive-elmélet: A pszichológiában a drive-elmélet vagy késztetéselmélet igyekszik meghatározni, elemezni és osztályozni a pszichológiai indítókat. Egy drive egy „homeosztatikus zavar okozta izgalmi állapot”, ösztönös igény, amely képes irányítani a személy viselkedését.

Ezen elméletek mindegyike abból indul ki ugyanis, hogy az ősi óceánok idejéből származnak mai problémáink. Aki így gondolja, az kezeljen egysejtűt, vagy kérjen segítséget egysejtűtől, és akkor helyreáll a homeosztázisa. Neki nem valók ezek az oldalak. Itt az embert, a gyereket, a szülőt, és a pedagógust is elsősorban léleknek tekintjük.