Ki az a Novák Ferenc? Talán nehéz gyerekkorom volt, hogy ennyire a gyereknevelés áll figyelmem középpontjában?

Motiváció

Tanároknak és szülőknek tartott előadásaimban néha megemlítem, hogy első tíz évemet egy nevelőotthonban töltöttem. Ilyenkor szinte tapintható a sajnálat a teremben, amit igyekszem eloszlatni. A szüleim tanítottak a berkeszi nevelőotthonban, így én is ott éltem velük.

Persze, akinek a szülei ott dolgoztak, annak nem sokkal többet voltak szülei, mint a nevelőotthonos gyerekeknek. Egész nap dolgoztak, és volt úgy, hogy éjszakások voltak. Szabadidőm nagy részét a nevelőotthon diákjaival töltöttem, kisebb részében más tanárgyerekekkel csibészkedtünk.

Ami a gyereknevelés témáját illeti, sok mindenre jó volt az első tíz év. Láttam, hogy szüleim és több más pedagógus, milyen emberségesen képes bánni mások gyerekeivel. Manapság sokan még a saját gyerekükkel sem bánnak úgy, mint ők akkor.

A nevelőotthon arra is jó volt, hogy nekem ne lehessen eladni a faji megkülönböztetést. Kilencven százalékban cigány gyerekekből álló közösségben nőttem fel. A gyerekek nem bőrszín alapján válogatják a barátaikat, ha a felnőtt világ nem hat rájuk káros nézőpontokkal. Berkeszen még tanulnunk sem kellett az emberi jogokról, és mégis a helyükön voltak.

Novák Ferenc tanárai

Sokat hangsúlyozom, hogy a gyereknevelés elsősorban a szülők és más felnőttek, továbbá játszópajtások példáján keresztül valósul meg. Hálát adhatok az égnek! Egész gyerekkoromban kiváló tanárok vettek körül.

Mivel gyakran nem volt, aki rám vigyázzon, ezért négyéves koromra annyit ültem magyar órán, amit jó Anyám tartott, amennyit más a teljes életében sem. Rajzolgattam, de közben olyan sok verset hallgattam, hogy 4 évesen fejből mondtam Juhász Gyula legszebb verseit. Délután vették észre a szüleim, hogy miközben ifjabb Novák Ferenc kisautóval játszik a szőnyegen, folyékonyan mondja: “Milyen volt szőkesége …”.

Hetedikes voltam, amikor felsős osztályfőnököm elvitte az osztályt Beethoven 7. szimfóniájára Budapestre. Annyira mély benyomást hagyott bennem, hogy egyetemi éveim alatt sem hagytam volna ki egy komoly zenei koncertet. Bár autóban inkább rock and roll-t vagy mai divatos zenét hallgatok, néha átkapcsolok komolyzenére, ha nyugalomra vágyom.

Budapesten, a II. Rákóczi Ferenc gimnáziumban Eörsiné Marianna tanított minket emberségre, irodalmi műveken és filozófián keresztül. Több kiváló pedagógust is említhetnék, miközben nagy ugrásokkal eljutok Apám rajz és műszaki tanterméből az ELTE tanárképző karáig, ahol szinte kizárólag Zöld prof. pszichológia órái érdekeltek. Olyan sok kiváló tanár tanított az iskolák minden szintjén, hogy fogalmam sincsen, mivel éremeltem ki, de “jövök nekik” és magamnak emiatt is.

Nevelés és filozófia

Egyszer “játékból” megkértem kilenc barátomat, hogy rajzoljanak nekem egy fát, de senki se írja rá a nevét. Megkaptam ezeket a rajzokat és három perc gondolkodás után elkezdtem kiosztani. Mindenki a saját rajzát kapta vissza.

Mindig is hajlandó voltam használni valamit, ami gyakorlatias.. A közérthetőség kedvéért igyekszem a hétköznapi kifejezések használatánál maradni, melyeket a legtöbb szülő könnyen megért.

Amúgy leginkább a neveléstörténet, a történelem és a filozófia területén keressem a válaszokat arra, hogy ki egy ember, ki egy gyerek, és mi kell a boldogságukhoz. A filozófia sokat változott az elmúlt 8 ezer évben. Emellett azonban elmondhatjuk rá, hogy akármilyen sokféle is volt és van belőle, a sok ezer év elég volt ahhoz, hogy
megtisztuljon alkotói személyes életútjának esetleg erőteljes szubjektivitásától.
A nevelésről mindezek ellenére jelenidőben és gyakorlatiasan kell gondolkodnunk, mert a jelen gyermekei és a közeljövő felnőttjei itt, ebben az időben kívánnak boldogulni.

Novák Ferenc írásai

Az előbbiek miatt saját tapasztalataim mellett inkább az emberiség által felhalmozott tudást alkalmazom gyereknevelési írásaim alapjául. Bár minden kor filozófiája az akkori időszak társadalmi problémáira válasz, sok bölcsességet meríthetünk a Ma számára.

A gyereknevelés nem minden korban volt fontos. Jó lenne, ha ma az volna. Még a Föld különböző országaiban sem egységesen egyforma nevelésre van szükség, miközben igenis lehetnek legalább minimum elvárásaink ezzel kapcsolatban.

Igyekszem szakszavak nélkül, érthetően és gyakorlatiasan írni. Néha persze kell hozzá elmélet, és egy-két “különös” szó, hogy szülők és pedagógusok reálisnak lássák, mit miért érdemes tenni. Bármilyen humánus nevelés is csak annyit ér, amennyire az nem koptatja el a gyerek személyiségét, hanem őt saját és mások boldogsága irányában támogatja.

Örülök, hogy segíthetek

Szülőknek és pedagógusoknak segítek írásokkal, előadásokkal és tanácsokkal a gyerekek és a családok érdekében. Igyekszem középen ülni a “fontosság lován”. Szerepem a gyereknevelés tárgyában csak annyira fontos, hogy precízen és kitartóan végezzem a dolgomat. Elég unalmas lenne magammal többet foglalkozni, mint amennyit ebben a pár bekezdésben olvasol. Inkább más emberek gondolataiban és tetteiben gyönyörködöm.

Örülök, ha segíthetek. Fontosak a gyerekek, a szülők, és a mindkettejükért tenni akaró pedagógusok. A mostani digitális és “PR-világban” az emberek elvárják, hogy lássák azt, akivel kommunikációban vannak. Bocsásd meg nekem ezért, ha egy-két kiadványban vagy a közösségi médiában közzé teszek képet magamról. Ettől még nem a személyem a fontos, hanem azok a használható dolgok, amikről írok vagy amelyek előadásokon hangoznak el.

Novák Ferenc tanár, aki társ a gyereknevelésben
Novák Ferenc tanár, aki társ a gyereknevelésben
Novák Ferenc a II. Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián
A II. Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián
Novák Ferenc előadás egy iskola teljes tanári karának
Motivációs előadás tanári karnak
Novák Ferenc - Tanár, gyere le a sakktábláról!
Pedagógus! Gyere le a sakktábláról!
Novák Ferenc óvodapedagógusoknak tartott előadás előtt
Óvodapedagógusoknak tartott előadás előtt
Novák Ferenc agresszió megelőzési előadása pedagógus konferencián
Agresszió megelőzési előadás pedagógus konferencián

Feliratkozás Gyereknevelési Levelekre

Kérem a leveleket, mint