Néha úgy érezhetjük, hogy nehéz a gyereknevelés. Túlzottan leegyszerűsítő és barátságtalan válasz lenne, hogy akkor nehéz, amikor nehezítjük. Ezért inkább arra találjunk működő megoldásokat, hogy mit tehet a szülő, ha így érzi.
Az sem mindegy, hogy milyen helyzetben tesszük fel ezt a kérdést. Akármelyik családban előfordulhat ugyanis, hogy nehéz a gyereknevelés egy-egy helyzetben, miközben általában jól mennek a dolgok. Amikor rövid ideig nehéz, akkor az gyakran csak az oda illő nevelési technika hiányát jelzi, de más is állhat a háttérben.
Kategóriák
Amikor Anya vagy Apa már hosszabb ideje úgy érzi, hogy nehéz a gyereknevelés, akkor az a helyzet néhány jellemző közül egy kategóriába sorolható. Nem törekszem a következőkben teljességre, de érintünk néhányat. Válaszokról is szó lesz, nem pedig csak felvetünk problémákat. Íme néhány kategória:
- Nevelési ismeretek hiánya
- Hiba a hozzáállásban
- Testi problémák a gyereknél
- Váratlan esemény
- Különleges gyerek
- Valamivel nem nézünk szembe
Mindjárt végigvesszük ezeket, és egyedül az utolsónál, a legfontosabbnál nem lesz itt hely a válaszok számára, mert ez alaposabb kibontást igényel. Ezért az utolsó kategória megoldása („Valamivel nem nézünk szembe”) a cikk végén elérhető hangjegyzetben kapott helyet. A hangjegyzet emellett további részletekkel szolgál több más vonatkozásban is, de most maradjunk az olvasható változatnál.
Nevelési ismeretek hiánya
Ha úgy érzed, hogy valamit túl régóta nem tudsz megoldani a gyerek viselkedésével kapcsolatban, akkor tedd fel magadnak a kérdést: „Ismerek működő megoldást ilyen helyzetekre?” Ha a válasz nem, és nincsen újabb saját ötleted sem, ami reménnyel kecsegtetne, akkor ne halogasd, hanem fordulj valakihez, akiről tudod, hogy többnyire sikeresen neveli a gyerekét.
Nincs abban semmi szégyellni való, ha valakinek nincs ötlete egy nevelési problémára, hiszen sok minden mást tanultunk iskolákban, nevelést pedig szinte sehol. Arra azonban ügyelni kell, hogy nyilvánvaló butaságokat ne vegyünk át másoktól. Önmagában az, hogy az a másik szülő elért valamit a gyereknél, még nem feltétlenül jelent jó megoldást.
Egy nevelési módszer akkor értékes, ha a gyerek és az ő környezete számára is az optimális eredményt hozza, miközben valami kívánt eredmény érdekében nem töri meg az ő akaratát, személyiségét.
Ha sok mindennel megpróbálkoztál sikertelenül, akkor még gondold át azt, hogy néhány nevelési megoldás eleve csak hosszú távon hoz eredményeket. Ezért jobban tesszük, ha nem váltogatjuk gyakran a megoldásainkat, hanem kitartóak vagyunk. Lehet, hogy volt egy jó megoldásod, de nem csináltátok elég ideig. A nevelési ismereteket legjobb előre megszerezni, például az Örömteli Nevelés könyvből és más szülőktől, mert akkor az új helyzetek nem érnek minket váratlanul.
Hiba a hozzáállásban
Érdemes néha megvizsgálnunk saját hozzáállásunkat is. Persze hogy szeretjük gyermekünket, és sok mindent megtennénk érte. Mégis érdemes őszintén ránéznünk erre: „Mekkora az odaadásunk a gyerekért, és mennyire saját elvárásaink teljesítését várjuk tőle?” Ez két kérés egyszerre, melyek alapvetően meghatározzák, hogy nehéz a gyereknevelés vagy sem.
Odaadáson nem szeretet értünk, mert az magától értetődő, hanem önzetlen tetteket és hajlandóságot a gyerekkel való igazi kommunikációra. Ebben a kommunikációban benne kell lennie annak az esélynek is, hogy mi változtatunk nézőpontot, nem pedig a gyerek fogad el valamit, amit mi szeretnénk. Az idők ugyanis változnak, így meglehet, hogy ami a mi gyerekkorunkban elvárható volt tőlünk, az távol áll egy mai gyermektől.
Testi problémák a gyereknél
Néha neveléssel próbálnak megoldani olyan viselkedésbeli furcsaságokat, amelyeknek nincs, vagy csak kevés köze van a gyerekneveléshez. Ezért ha a szülő úgy tapasztalja, hogy nehéz a gyereknevelés, akkor érdemes előbb a következő pontokon végigmennie, és változtatnia azon, amelyikről tudja, hogy nincs rendben.
- Eleget alszik a gyerek?
- Eleget eszik a gyerek?
- Tápláló amit eszik?
- Sok édességet, energiaitalt vagy esetleg titokban alkoholt fogyaszt?
- Van valamilyen orvosi problémája, ami még nem ismert, és így nincsen kezelés alatt? (Például: testi fájdalmak, szédülés, étel intolerancia, allergia, és még sok minden más.)
Szándékosan nem írok itt az autistákról, akiknél a gyerek nehézségei kifejezett irányokban mutatott zsenialitással párosulnak. Csodálatos gyerekek ők, akinek szülők és pedagógusok kiemelt áldozatvállalására van szükségük, a róluk gondoskodóknak pedig a velük való bánásmód ismeretének speciális tudására. Ez a „Nehéz a gyereknevelés?” című írás azonban általánosabb kategóriákról és megoldásukról szól.
Váratlan esemény
Logikus dolog következmények után kutatni, ha elvesztett valakit vagy valamit a gyerek. Ezért a pszichológia egyik kedvenc „vizsgálódási terepe” a drámai vagy zaklató esemény, ami a gyerekkel történt. Szerencsére az ilyesmi ritka és általában nyilvánvaló.
Hogyan fedezheted fel azonban, ha egy váratlan esemény rejtve maradt?
Azt az időtartamot kell a lehető legjobban behatárolnod, ahonnan kezdve rossz irányba fordultak a dolgok. Ha rájöttél, hogy körülbelül mióta, akkor már csak azt kell megvizsgálnod, hogy mi változott, mi történt akkoriban.
Érdemes a gyereket is megkérdezni arról az időszakról, mert lehet, hogy ő elmesél neked valamit, aminek nem tulajdonít nagy jelentőséget, de téged útba igazít azzal. Akár olyan egyszerű esemény is okozhatott változást, mint például: új padtársa lett az iskolában, vagy elment valaki az osztályból, aki fontos volt neki. Felszínre bukkanhatnak komolyabb dolgok is, például valaki rendszeresen hecceli őt vagy fizikailag bántja.
Különleges gyerek
Melyik gyerek nem különleges? Bár beszélnek tehetségesebb gyerekekről, mégis az a helyzet, hogy minden gyermek már önmagában is egy különlegesség, legfeljebb nem ismerjük fel, hogy miben az. Ez még akkor is így van, ha a „tehetséggondozás” több szakma külön specialitása is. Nem kell ahhoz sakk zseninek tűnnie a gyereknek már öt éves korában, hogy valami másban különleges legyen.
Igen, egyszerűen csak az egyéniségről van szó. A világ oktatási és nevelési rendszerei különböző mértékben alkalmasak, pontosabban inkább alkalmatlanok arra, hogy a gyerekek azzal foglalkozhassanak többet, ami iránt erősebb az érdeklődésük, ami felé hajtanák őket lelki és testi adottságaik.
Vannak gyerekek, akik azért mutatnak nagy eltérést saját korosztályuk viselkedéséhez, haladásához képest, mert az átlagos oktatás és nevelés kereteiben nem érvényesülhetnek saját képességeik. Legtöbbször a felnőttek fel sem fedezik ezeket a képességeket. Általában azért nem, mert vagy nem látványosak, vagy fordítva: annyira nyilvánvalóak, hogy a szülő úgy gondolja, hogy az csak egy hóbort.
Érdemes felfedezni, miben különleges, miben egyéni a gyermekünk és támogatni az ebben az irányban létező érdeklődését még akkor is, ha az nem mutat egy későbbi lehetséges szakma irányába. Ha ugyanis támogatod ebben, akkor létrejön nála egyfajta érezhető elégedettség, nyugodtság. Egy stabil lelki alapokon álló gyerek pedig jobban viseli az oktatási rendszer sablonos, nem gyerekbarát kereteit is.
Valamivel nem nézünk szembe
Meglehet, hogy valamivel kellemetlen szembenéznünk, és csak ez teszi nehézzé a nevelést. Jó példa erre az elkényeztetett gyerek esete. A szülők néha úgy érzik, hogy ha megfelelő cserét várnának el gyermeküktől, akkor az ellentmondana feltétlen szeretetüknek. Ez pedig nincs így.
Ha a gyerek nem adhat cserét a gondoskodásért, akkor egy idő múlva haszontalannak érezheti magát, ami miatt különféle meglepő érzelmi reakciót és viselkedést is kaphatunk tőle. Lehet, hogy búskomorrá válik, de követelődzést és akár agresszivitást is tapasztalhatsz.
Az előbbi csak egy példa volt. Sokféle más módon megnyilvánulhat az, hogy nem nézünk szembe valamivel. Ezek általában nem szándékosan, hanem ismeretek hiánya miatt, néha gyengeség, vagy más nagyon is emberi dolgok miatt történnek így. Mivel ez a téma bővebb, mint amire néhány bekezdés elég lehet, ezért ha érdekel, hallgasd meg a hangjegyzetet.
Novák Ferenc
társ a nevelésben
Megosztom a Facebook-on
Novák Ferenc előadása Kiskunlacházán
Óvodában tanult viselkedés – rövid videó
Hangjegyzet – Nehéz a gyereknevelés?
A cikk bővített változata hangjegyzet formában
[podbean type=audio-square resource=”episode=24ek9-100a858″ skin=”3″ auto=”1″]