Tétlen tinédzser
Olvasási idő:2 perc

Sok szülő ráismer a gyerekére, ha arról olvas, hogy „tétlen tinédzser”. Hogyan jutunk el egy nyolc éveshez vagy egy tinédzserhez, akinek szinte mindig külső motivációra van szüksége ahhoz, hogy tegyen valamit? Megszámlálható azoknak az okoknak a száma, ami miatt egy gyerek korlátozni kezdi aktivitását. Ennek egyik „legegyszerűbb” módja számára, hogy lemond saját céljairól, inspirációjáról, belső indíttatásáról, a célokhoz vezető törekvésekről.

Amikor azt találod, hogy egy gyereket állandóan motiválni kell, tehát szinte mindig külső késztetésre van szüksége, akkor az ő inspirációi már betemetődtek, és jól jönne számára ezek felszabadítása. A korlátozó okok egy része megszüntethető jól irányzott kommunikációval. Az okok közül itt egyről lesz szó, és annak gyakorlatias megoldásáról.

Ha a gyerek úgy gondolja, hogy kitartó  aktivitással sem érne el célokat

Az ilyen nézőpont általában korábbi saját tapasztalatok alapján alakul ki, de a tinédzser ilyen nézőpontja valójában téves következtetés eredménye, mert ha utánanéznénk a legkorábbi vagy a számára legfontosabb ilyen kudarcnak, akkor kiderülne, hogy csalódását a céljával kapcsolatban inkább az okozta, hogy a gyerek a) valójában nem volt kitartó vagy b) a célhoz vezető lépések túlméretezettek voltak vagy c) a cél irreális volt.

Kérdezd meg tőle, hogy melyik célját sajnálja leginkább, amelyik nem sikerült! Ha ez a tétlen tinédzser bizonytalan, akkor kérd meg, hogy „meséljen” neked a legelsőről. A történetből származó információk alapján döntsd el, hogy a), b) vagy c) a sikertelenség oka – néha akár kettő is egyszerre. Ha már tudod, hogy melyik, akkor folytasd a következők szerint:

a) Hiányzott a kitartás

  1. Kérdezd meg, „További kitartással elérhetted volna azt a célt?”
  2. A kérdésre adott válasza után kérdezd meg, hogy „Hogyan lehetett volna kitartóbb vagy mit tehetett volna még meg a sikerért, amit nem tett?”
  3. Keressetek egy olyan dolgot a gyerek múltjában – szinte mindenkinek volt ilyen -, amikor kitartó volt, beszélgessetek erről úgy, hogy erősítse benne azt, hogy ő is tud kitartó lenni.(4) Tekintsetek át további valós példákat arra, amikor ő maga, egy ismerősötök vagy egy híres ember kitartással elért valamit.

b) Túl nagy lépések

  1. Valamilyen gyakorlati példán keresztül, akár egy számára is ismert híres ember, például egy énekes sztár vagy sportoló történetén keresztül mutasd be neki, hogy nagyobb célok is elérhetők, ha részfeladatokká alakítjuk.
  2. Ezután tekintsétek át vele azt, hogy az ő meghiúsult célja milyen kisebb lépések mellett lehetett volna sikeres.
  3. Beszéld át vele egy lehetséges, akár apró saját célját úgy, hogy miként lehetne az ahhoz vezető meredeknek tűnő utat olyan kisebb lépcsőkké alakítani, melyeken egyesével lépdelhet felfelé.
  4. Biztasd arra, hogy legközelebb bontsa kisebb lépésekre a céljához vezető utat, s ha szükséges, akkor vegye igénybe egy felnőtt segítségét a lépések megtervezéséhez.

c) Irreális cél

  1. Mondj el neki egy képzeletbeli, de túlméretezett célt, amit te sem tudnál megvalósítani. Kérdezd meg, hogy „Ebben az esetben a túlméretezett cél kitűzése vagy a kitartásom lenne-e a sikertelenségen valódi oka?”
  2. Vedd le a válláról a terhet azzal, hogy megkérdezed: „A te meghiúsult célod nem volt-e túlméretezett és így eleve megvalósíthatatlan (irreális)?”
  3. Gyakoroljatok vele irreális és reális célok kitűzését.

Nem lenne meglepő, ha végül oda lyukadnátok ki, hogy azok a célok a megvalósíthatók, amelyekhez vezető út előre láthatóan felbontható kellően kis, de sikerrel megtehető lépésekre.

Tétlen tinédzser és a realitás

Vigyázat! Sok gyerek számára csak igen kevés cél irreális. Igazuk is van, hiszen kellő szorgalommal, gyakorlással szinte minden cél megvalósítható. A fizikai környezet, például leküzdhetetlen távolság a csillagközi térben, a rendelkezésre álló idő azonban szabhat határt. Ne vegyük hát el a gyerek kedvét túl sok irreális cél példájával. Érdemes a megvalósíthatókra koncentrálni.

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Tinédzser a gyerekem – rövid videó

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.