Beszédindulás
Olvasási idő:4 perc

A beszédindulás kettő és négyéves korú gyerekek szüleinek egyik fő beszédtémája. Sokan vannak, akiknek ezen nem sok figyelmük van, mert gyermekük akár már kétéves korban szépen fűzi egymás mellé a szavakat. Másoknak azonban drámainak tűnhet, mert betöltötte a hármat és még mindig csak alig mond szavakat.

Evódia Erdélyből írta a következőket:
„A kisfiam már 3 éves és még nem beszél. Vittük már orvoshoz is, azt tanácsolta, csökkentsük a képernyőt. Ritkán mond utánam szavakat, amikor olyan kedve van, – amúgy nagyon okos és ügyes kisfiú. Mit tehetnék?”

Evódiának egy rövid videóban válaszoltam a Tiktokon és a Facebookon, de mivel olyan sokan hozzászóltak, kibővítem itt, ahol nem korlátoz a videó műfaj 3-4 perces átlaga.

Logopédus

Mivel Evódia már volt a gyerekkel orvosnál, ezért valószínűsítettem, hogy ő meggyőződött róla, hogy a gyerek hallásával nincs baj. Ez azért fontos, mert a beszédhez a legfontosabb alap, hogy a hallás rendben legyen. Ritkán foglalkozom a beszédindulással, de azt megfigyeltem, hogy ahányszor teszem, annyiszor akad egy logopédus, aki nem figyeli meg a teljes mondandómat. Hadd jegyezzem meg, hogy amúgy a logopédusokat és a gyógypedagógusokat igen nagyra tartom, mert általában nagyon gyakorlatiasak és hasznosak.

Ez a valaki azonban abba kötött bele, hogy megnyugtattam anyukát, mert manapság sokkal több gyerek van, aki nem beszél még három évesen, mint 20 vagy 30 évvel ezelőtt. Azzal már nem foglalkozott, hogy a videóm szinte teljes egésze beszédindulás tippeket adott anyukának. Igen sok család nem engedhet meg magának egy logopédust, ezért jól jönnek az ilyen tippek családoknak. A logopédusoknak éppen elég munkája marad még ettől. Javaslom is, hogy fordulj hozzájuk, ha kétségeid vannak.

Beszédindulás tippek

Amiről nem beszélnek

Arról mindenhol olvashatsz, hogy minél többet beszélünk jól hallhatóan a gyerek előtt, annál könnyebben indulhat nála a beszéd. Van azonban, amiről nem sokat beszélnek, ezért hiánypótlónak törődjünk egy kicsit a kommunikáció elemi „két végével”. A beszédindulást néha a beszéd előtti kommunikációs szabályok be nem tartása késlelteti. A kommunikációnak van eleje és van vége. Úgy kezdődik, hogy figyelmet adunk és kapunk és nyugtázással zárul, tehát annak jelzésével, hogy megértettük a másikat.

Pár nap alatt megszokhatod, begyakorolhatod, hogy a legtöbbször ránézel, amikor akar tőled valamit és elvárod tőle, hogy rád nézzen, amikor mondasz neki valamit. Kivétel ez alól, ha valami veszélyes dologra kell közben figyelned. Ennek a másik fele az, hogy amikor a gyerek befejezett egy mutogatós kommunikációt vagy akármilyet, akkor válaszolj neki, hogy megértetted. Ha például egy almára mutat, akkor mielőtt megmosol neki egy almát, mondj ki valami ilyesmit, hogy „Rendben, akkor mosok neked egy almát.”

Ehhez hasonlóan várd el, hogy legalább bólintson, amikor te mondtál neki valamit. Ha nem teszi, akkor kérdezd meg, hogy „Értetted?” Van persze kivétel. Amikor a gyerek nagyon belefeledkezett a játékba, akkor nem várunk el tőle ilyet. A bólintást amúgy egy és másfél éves kor között simán megtanulják tőlünk a gyerekek, ha nemcsak tiltásokban van részük.

A könnyű megértés ellentmondása

Talán furcsa módon, de a szülő és a gyerek közötti szavak nélküli könnyű megértés is hátráltathatja a beszéd indulását. Ha ez a helyzet – és nem javaslom ez minden családban használni -, akkor néha mutass meg nem értést. Ezt ne csináld szándékosan két éves kor előtt.

Hogyan mutathatsz meg nem értést? Kérdezz vissza például: „Mit szeretnél?”, de közben ne nézz az almára akkor sem, ha ott van az asztalon!
Ezt nem szabad túlzásba vinni, de néhány gyerek annyira kényelmessé válik amiatt, hogy úgyis értik őt szavak nélkül, hogy érdemes egy kicsit aktivizálni.

Örömteli gyereknevelés könyv és tudás
Örömteli Nevelés könyv és tudás

Kijelentések helyett

Általában is igaz, hogy kérdésekkel gyorsíthatod a beszédindulást, míg kijelentéseiddel, melyekre még nyugtázást sem kapsz, csak a gyerek kényelmét növeled. – Na jó! A még nem használt szókincsét persze a kijelentések is bővítik.
Példa: Kétéves kor felett már ahelyett hogy azt mondanád, „Hű, de fürge az a markoló!”, célszerűbb kérdezni: „Milyen az a markoló?”
Ha erre eleinte csak egy szó a válasz, az nem érdekes, később lesz majd összetettebb.

Kérdések között is vannak különbségek. Az eldöntendő kérdések beszédindulás vonatkozásában nem sokat segítenek, mert igenre bólint, nemre pedig rázza a fejét. Növeli a motivációt, ha túlnyomó részt nem ilyen kérdéseket használunk, hanem olyat, amire ennél bővebb lehetne a válasz. Azért írom feltételesen, mert amíg még nem beszél, nem jön majd szavakban válasz. Elmében azonban arra sarkallja a gyereket, hogy kezdjen összerakni egy választ. Erre érdemes hagyni a gyereknek jó néhány másodpercet, mielőtt a szülő maga megválaszolná – azzal semmi gond, hogy eleinte te magad válaszolod meg (havi szinten egyre növekvő) szünet után.

Kulcselemek

Néha a ritmus, néha a dallam, különösen pedig a mozgással egybekötött ritmus vagy dallam segít a beszédindulásban.
Ezért a közös mondókázás, éneklés, verselés, valamint az ének és tánc kombinációja sokat segíthet. Mondókázzatok például ütemre xilofonnal vagy akárcsak a kezetekkel az asztalon dobolva közben! Hintázással vagy más mozgással egybekötött szóbeli játékok szintén hatásosak.

Képernyőidő

A túl sok, képernyő előtt töltött idő valóban jelenthet hátrányt, különösen pedig akkor, ha többnyelvű műsorokat néz. Erdélyben előfordulhat, hogy magyar, román és angol nyelvű rajzfilmeket néz, de Németországban vagy máshol is lehetnek hasonló problémák. Több nyelvű környezetben néhány gyerek jó ideig csak raktározza a szavakat és a szavak egymás mellé helyezésének rendjét, mielőtt elkezdene beszélni. Náluk nincs mit csodálkozni azon, ha 4 éves korukra sem beszélnek folyékonyan, de van pár gyerek, aki nagyon hamar gond nélkül vált nyelvet.

Nem térek most ki arra, hogy mi mindent okoz még a túl sok telefonos, tabletes, számítógépes játékprogram és videó, mert több cikkben és videóban is megtettem már. Javaslom, hogy nézd még meg a 2022-es legelső videómat is, aminek címe: „Mikor beszél már a gyerek?” Örülök, ha megosztod ezt a cikket a Fecebookon, hogy
minél több családhoz eljusson.

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Beszédindulás – rövid videó

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

Kérem a leveleket, mint

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.