Sok szülő nehezményezi, hogy miért vár rá otthon tanulás a gyerekkel, aki alsóba jár. Anya vagy Apa munka után fáradtan hazaér a gyerekkel az iskolából, és álljanak neki tanulni?
Nem alaptalanok az indulatok ezzel kapcsolatban, de a következőkben szó lesz arról is, hogyan jár a legjobban a gyerek, a szülő és még az iskola is. Válaszra vár, milyen gyakorlati lépéseket tehet egy család annak érdekében, hogy a gyerek és a szülő is jobban érezze magát a tanulással kapcsolatban.
Otthoni tanulás a gyerekkel?
Jogos elvárás lenne, hogy egy alsós gyerek csak az iskolában tanuljon. A tisztán csak iskolai tanulásnak azonban van két óriási akadálya. Egyrészt sokkal több a tananyag, mint amennyi 20-30 évvel ezelőtt volt, másrészt a gyerekek létszáma még kisebb közösségekben sem teszi lehetővé a tudás egy részének elsajátítását.
Igazad van! Valóban nem jó az oktatás rendszere – és ez nem csak Magyarországra, hanem több más, a „fejlett nyugathoz” tartozó országra is igaz. Ebből következően a legtöbb iskola nem képes gyermekbaráttá válni, de ne olvass most tovább, ha csak az igazadat szeretnéd hangoztatni, vagy ha túl meredek állítás számodra, hogy nem a gyermeked iskolájának pedagógusai hozták létre ezt a helyzetet.
Skandinávia jobb lenne?
Számos helyen olvashatsz a finn modellről, vagy a dán oktatás csodájáról. Valóban emberségesebbek arrafelé az iskolák. Így talán még inkább felháborít, amikor fáradt gyerekeddel késő délután vagy kora este kell nekiállnod tanulni. E sorok írója nem házifeladat-párti. Én is azt tartanám helyesnek, ha az iskola lenne az iskolai anyag megtanulásának helye.
Mielőtt továbblépnénk, térjünk ki valamire az előbb említett skandináv iskolákkal kapcsolatban. Ez egy kérdés: Ha annyira sikeres arrafelé az általános iskola, akkor miért van tele Koppenhága péntek és szombat esténként agyondrogozott és alkoholista fiatalokkal? Tudom a választ, de ez az írás nem ennek megtárgyalására jött létre.
A tanulás két oldala
A tanulás folyamata sok tárgykörben – például írás és olvasás – két fő részből áll: ismeretek elsajátítása és az ismeretek gyakorlása. Oszd el egy tanóra 45 percét 25-tel, ha annyi diák van. A tanítónak tehát nincs 2 perce egy tanórából, amit egyedül a te gyermekedre fordíthatna. Az igaz, hogy létezik csoportos gyakorlás is, de az előbbi két perces számítás azért rávilágít arra, hogy milyen csekély személyes figyelmet kaphat egy diák.
Bármennyire is háborog tehát a szülői szív, látható, hogy neki kell segítenie a gyereket a gyakorlásban. Igazad van abban, hogy túl sok a tananyag! Mivel a magyar iskola a porosz iskola mintájára jött létre, és annak alapjaitól sosem vált le, ezért elmondható, hogy a tananyag feleslegesen maximalista. Az anyagnak legalább a kétharmadát kukába kellene hajítani.
Fontos – nem fontos?
Akkor minden anyának és apának tanítóvá kellene válnia? Nyilván nem. Mint tanár és mint szülő is azt javaslom neked, hogy foglalkozz a legfontosabb tantárgyakkal. Az írás és olvasás a legalapvetőbb. A többi tantárgy fontosságát ne az iskola, ne a szülő határozza meg, hanem vegyük figyelembe a gyerek vágyait, képességeit, tanulási sebességét.
Miről szóljon a tanulás a gyerekkel? Néhány gyerek olyan gyors felfogású és olyan lelkes, hogy mindenből csak az ötös elég jó számára. Más gyerekek annak örülnek, ha kedvenc tantárgyaikból nem teljesítenek rosszul. Az írás és az olvasás fontosságát szinte nem lehet túlhangsúlyozni. Minden egyéb tanulás sikerességét meghatározza majd az írás, olvasás és főleg a megértés képessége.
Elolvashat valaki egy szöveget, miközben mégsem érti, hogy miről szól. Ahhoz, hogy megértés jöjjön létre, érteni kell az olvasott szavak és kifejezések jelentését. Ebben nagy szerepe van a felnőttel való olvasásnak. A szülő vagy a pedagógus el tudja mondani egy alsósnak, hogy mit jelent az olvasott szó, ha a gyerek nem érti.
Tanulás a gyerekkel
Adok itt pár, pontokba szedett nézőpontot, amit ha megszívlelsz, akkor azzal megkönnyíted a közös tanulást.
- Tedd félre saját gyermekkorod összes negatív iskolai tapasztalatát annak érdekében, hogy ne legyél a múlt foglya, amikor a gyermeked mai jelenéről van szó. Ez egy másik idő, és egy másik gyerek.
- Ha a gyerek nem szívesen tanul valamit, akkor általában nem is tanulja meg jól vagy alaposan.
- Ahhoz, hogy a gyerek szívesen tanuljon veled, nem szabad azt éreznie rajtad, hogy nem értesz egyet az otthoni tanulással.
- Te magad akkor tanulsz majd szívesen a gyerekkel, ha érte teszed, nem pedig az oktatás rendszerének nyomása alatt.
- Ha átérzed, hogy minden közös olvasás vagy versike tanulás hozzátesz gyermeked értelmének kibontakoztatásához, akkor kevésbé érzed majd tehernek.
- Növeld 3-szorosára a tanulás hatékonyságát! Ennek érdekében akármit is kell megtanítanod a gyereknek, még az elején mond el neki azoknak a szavaknak a jelentését, amelyeket ő valószínűleg nem ismer. Verstanulás előtt is „kötelező”!
- Tanulás előtt gondoskodj róla, hogy a gyerek ne legyen éhes vagy szomjas.
- Az olvasást végezhetitek felváltva, tehát te is olvass fel néha. Olyankor a gyerek „legyen a tanárod”. Ők szeretik az ilyen szerepjátékot.
- Bármi, ami játékossá teszi a tanulást, az hatékonyabbá is teszi, pedig elsőre úgy tűnhet, csak viszi az időt.
- Ha az oktatás rendszerén keseregsz, akkor bár igazad van, de ezzel csökkented a fizikai és lelkierődet, amire pedig szükséged lenne a közös tanuláshoz.
- Ha az előzőeket viszonylag sikerrel betartod, érzel majd elég erőt ahhoz, hogy a mai aránytalan iskolai terhek csökkentésére békésen kereshess megoldást gyermeked tanítójával közösen.
Kapcsolatod a pedagógussal
Mi a helyzet a felmérőkkel, dolgozatokkal? Ilyesmivel valóban nem lenne szabad túlterhelni a gyerekeket. Ha azt tapasztalod, hogy ezekből túl sok esik túl rövid időre, akkor a gyerek nagyon feszültté válhat a teljesítés kényszere alatt. Ez tovább csökkentheti némely gyerek hatékonyságát, így végül arról sem tud beszámolni, amit pedig tud.
Ha barátságos kapcsolatot tartasz fenn a pedagógussal, akkor könnyebben elérheted nála, hogy belássa, nem tehet minden napra egy felmérőt – már ha véletlenül így történne. Vigyázat! Néhány szülő bemegy az iskolába, és úgy beszél a pedagógussal, hogy annak lobog a haja.
A tanító is ember
A pedagógusok többsége jó szándékkal és szeretettel van a pályán. Ezért ne tételezd fel kapásból gyermeked tanítójáról, hogy nem lehet vele beszélni. Az viszont előfordulhat, hogy elsőre nem érti majd a szándékaidat. Ez talán azért van, mert túl sokszor hordták már le, de túl kevésszer keresték problémákkal kapcsolatban konstruktívan, vagy akár csak azért, hogy megköszönjenek neki valamit.
„A tanító is emberből van.” Mihez kezdhetsz egy kiégés jeleit mutató pedagógussal? Segíts neki azzal, hogy elolvastatod vele a A tanár karaktere című írást, ami visszaad neki valamennyi kedvet a pályájához.
Novák Ferenc
társ a nevelésben
Megosztom a Facebook-on