Mikor kezdődik a nevelés?

Ha sok szülővel beszélgetsz, akkor tapasztalhatod, hogy eltérően gondolkodnak arról, hogy mikor kezdődik a nevelés. Mivel eltér az, amit gyereknevelésen értenek, így különbözik az is, amit ennek keretében tesznek vagy nem tesznek.

Létezik a gyereknevelésnek egy sávja, amit – tisztelet a kivételnek – sokan nem, vagy nem a fontosságuknak megfelelően használnak. Későbbi gyereknevelési problémáik túlnyomó többsége ebből a sávból ered. Erről lesz most szó, de előtte nagyon röviden megemlítjük még a gyereknevelés szakaszainak elnagyolt felosztását.

Még egy családon belül is óriási az eltérés abban, hogy mekkora figyelmet kap egy gyerek a megszületése előtt, mekkorát testi fejlődésének első évében, majd azt követően. Leendő anyák és apák igen sokat aggódnak azon, hogy épnek szülessen a gyerek. Ez nagyon is érthető. Az is megfigyelhető azonban, hogy ha ennek a hatalmas figyelemnek csak a harmadát megkapná a gyerek három, öt vagy nyolc éves korában is, akkor sok nevelési probléma fel sem merülne.

A nevelés szakaszai

A nevelés első szakasza a születés előtti időszak. Attól még, hogy a gyerek látszólag nem tud válaszolni, reagál a külvilág történéseire. Nem csak az fontos, hogy mit eszik az anya, mennyire él egészségesen, például a dohányzást mellőzve. A gyerek későbbi kiegyensúlyozott lelki világát jól alapozza, ha ebben a szakaszban anya harmonikus viszonyban van a környezetével. A gyerek nevelése tehát már ebben a szakaszban is nem csak anyától, hanem az őt körülvevő emberek (férj, rokonok, barátnők) szeretetteljes viselkedésétől is függ.

Mikor kezdődik a nevelés - gyermeknevelés
Mikor kezdődik a nevelés?

Amikor megszületik a baba, akkor sok-sok szülő bújja az internetet, hogy megbizonyosodjon róla, mindent tud-e a gyermek, amit általában annyi hetes vagy hónapos korában „kellene”. Csökkenő intenzitással, de ez jellemzi az első évet, ami alatt a szülők általában a gyerek testi fejlődésére koncentrálnak: „Mikor emeli fel a fejét?”, „Mikor fordul meg?”, „Hogyan fog a kezecskéjével?”, és hasonló kérdések és várakozások.

Az első év azonban a gyereknevelés egyik fő szakasza is, amire jóval kevesebben tekintenek így, ebből a nézőpontból.

A beszéd előtt

A beszéd kialakulásáig a szülő-gyerek kommunikáció főleg az érzelmeken, a gyerek szükségleteinek egyszerű jelzésein, valamint a szülő által nyújtott gyakorlatias gondoskodáson alapul. (A beszéden kívül számos egyéb módon kommunikálhatunk a gyerekkel.) Ha megfigyeled a közösségi média oldalakon, akkor láthatod, hogy milyen sok ismeretet osztanak meg ekkoriban a szülők egymással, különösen pedig az anyukák. Pelenka, van-e tej, szoptatás, hogyan fogjuk, tartjuk vagy hordozzuk a csecsemőt, és még megannyi gyakorlatias téma. Senki sem állítja, hogy ezek nem fontosak.

Arról azonban kevesebbet vagy alig esik szó, hogy ez az időszak egyben a gyereknevelés kiemelkedően fontos szakasza. Sokan akkor gondolnak arra, hogy gyereknevelésről olvassanak, amikor először találkoznak azzal, hogy a gyerek első önállósodási korszakában (tévesen dackorszaknak nevezik) szembemegy az ő elképzelésükkel, akaratukkal. Nevelésen pedig elsősorban azt értik, hogy lelkére beszélnek a gyereknek, ami igencsak hiányos elképzelés, s emiatt nem is hatékony.

Mikor kezdődik a nevelés - gyermeknevelés
Mikor kezdődik a nevelés?

Ha gyereknevelésen már a gyerek születését követően is jóval többet értenének, mint a gyerek testi és ügyességbeli gyarapodását, akkor nem lepődnének meg a gyerek viselkedésén 3-4 éves korban, vagy amikor iskolás lesz. Ehhez azonban már a gyerek születése előtt, de legalább akkoriban ismereteket kell szerezni a gyereknevelésnek arról a részéről, ami messze túlmutat a gyerek testi gyarapodásán és technikai ügyességén.

Nevelés a javából

Bár csecsemőkorban a gyerek még nem jut el a külvilág és saját maga teljes megkülönböztetéséig, mégis hihetetlen mennyiségű tapasztalatot szerez a szüleitől, a táplálkozás miatt pedig főleg anyukájától. Attól még, hogy a gyerek szavakkal nem reagál, érzékeli szülei pozitív vagy kevésbé optimális érzelmi megnyilvánulásait.

Ebben a szakaszban is felfogja, ha nem türelmesen kelnek fel hozzá éjjel, amikor sír. Ekkor is felfogja, ha erőltetik nála az evést, vagy ha nem hagyják, hogy egyen, mert anya mondjuk olvasott valamilyen „optimális szoptatási időtartamról valamelyik Facebook csoportban”, s ezért nem vette figyelembe azt, hogy gyermekének lehetnek egyedi igényei.

Bármilyen apátiás, bánatos, ideges vagy mérges szülői megnyilvánulás egy nevelési hatás a csecsemő számára. A külvilágban előforduló, a gyerek által tapasztalható veszekedés akkor is veszekedés számára, ha nem vele kiabálnak, és ha egyetlen szót sem ért még az egészből. Az érzelem ugyanis szavak nélkül is érzelem.

Mikor kezdődik a nevelés?

A nevelés tehát nem akkor kezdődik, amikor a gyerek először szegül szembe velünk öltöztetéskor. Nem is akkor, amikor a gyerek először vágja magát makacsul földhöz, vagy amikor elveszi a homokozóban mástól a kislapátját. Nem akkor kezdődik, amikor először jön létre konfliktus gyerek és szülő, vagy gyerek és egy másik gyerek között, hanem jóval hamarabb. Ez nyilvánvaló, sokan mégis későn éberdnek:

A gyereknevelés nem az első viselkedési problémákkal kezdőik.

Ezért érdemes lenne olvasni a gyereknevelés lelki, szellemi oldaláról már a gyerek születése előtt. Ellenkező esetben minden addigi becézgetés és óriási szeretet ellenére előrejelezhetően meglepetés érheti a szülőt akkor, amikor majd a gyerek megteszi első lépéseit az önállóság irányában. Láttál már a játszótéren apukát vagy anyukát, aki most kezdi felismerni, hogy nem érti miért viselkedik így másfél vagy két éves gyermeke?

Arányok

Persze, hogy szép a készülődés a szülésre, a törekvés gyerekszoba kialakítása, ruhácskák és praktikus eszközök beszerzése. Természetesen jót tesz a gyermeknek, ha anyukája harmonikus témákkal foglalkozik, és nem stresszel túlzó mértékben a szülés előtt. Az arányokat azonban érdemes jól beállítani, és rózsaszínű „köd” helyett többek között ezekről kellene olvasni:

  • Kommunikáció és harmónia szavak nélkül
  • Az empátia belépési pontjai
  • A szóbeli nevelés kommunikációs skálája
  • Az önállóság akadályai
  • Szelíd gyerek – agresszív gyerek
  • Hogyan függ a gyerek lelki stabilitása játékaitól, más tárgyaitól
  • A szülő-gyerek konfliktusok kulcs tényezője a realitás

Most joggal mondhatod azt, hogy miért nem lehet ennek a felsorolásnak minden egyes sorára rákattintani, és elolvasni a téma elemzését és gyakorlati vonatkozásait? Jogos felvetés és hamarosan úgy is lesz. Addig is érdemes jóval korábbra állítani azt az elképzelésünket, hogy mikor kezdődik a nevelés.

Novák Ferenc
társ a vnevelésben

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

Kérem a leveleket, mint

A szerző