A gyerekek közötti játszótéri konfliktusok általában a leggyorsabban megoldott gyereknevelési helyzetek, mert jelen vannak a szülők. Ettől még sok szülőben kétségek vannak, hogyan is viselkedjen a gyereke, másrészt hogyan viselkedjen ő, mint anya vagy apa, ha a gyerekek összekülönböznek egymással.
A „játszótér egyik problémája” az, hogy az egyik kicsi kérdezés nélkül elveszi azt, ami a másiké. Ott volt mondjuk egy kis lapát Józsika mellett, amivel amúgy nem is játszott már negyed órája. Arra tipeg Imi és felveszi a lapátot, hogy teletöltse vele a vödrét.
Ekkor azonban Józsika rájön, hogy valaki másnál van a lapátja. Hirtelen kell neki, és vagy visszaveszi erővel vagy elkezd sírni, és panaszosan megy az anyukájához.
Lehet-e tulajdona?
Józsika anyukájának ekkor többféle lehetséges megoldása is lehet. A legjobb, ha arra biztatja Józsikát, hogy „Menj oda, mondd meg neki, hogy a tiéd és kérd vissza tőle!” A legrosszabb: „Minek neked, úgy se játszottál vele!”
Ha a beszéd még nem alakult ki a gyereknél, akkor nyilván nem kérhetjük arra, hogy kérje vissza. Ekkor a szülőnek kell megkérnie a másik gyerek anyukáját, hogy kérje és adja vissza.
Miért rossz válasz az, hogy „Minek neked, úgy se játszottál vele”? Több okból is. Fontos, hogy a gyerek bízhasson abban, hogy ami az övé, a fölött neki van joga dönteni. Ha nem tapasztalja meg már gyerekkorában, hogy lehet tulajdona, és arról nincs joga másnak dönteni, akkor felnőtt korában problémái lehetnek azzal, hogy pénze, tulajdona legyen.
Jószívű gyerek
A játszótér egy két rosszul elsült eseménye miatt még senkinek sem csökken az esélye arra, hogy jómódú legyen. Ha azonban anyuka állandóan elintézi, hogy Józsika legyen már „jószívű” és adja oda a játékát a másik gyereknek akkor is, amikor pedig nem szeretné, akkor a gyereknek könnyen kialakulhat az a tapasztalata, hogy neki nem is lehet semmije. A gyerek egyszerűen gondolkodik.
Ahhoz, hogy a gyerek jószívű legyen akkor, amikor elkérnek tőle valamit, ami az övé, előbb meg kell tapasztalnia, hogy ami az övé, arról ő rendelkezhet.
Ezt az állapotot, amikor a gyerek megtapasztalja jogát a saját dolgai feletti döntésről, nem szabad kihagyni a nevelés folyamatából. Ne aggódj, ha anyaként azt tapasztalod, hogy a gyereked egy darabig nem akarja kölcsön adni más gyereknek azt, ami az övé. Sok gyereknek van egy olyan időszaka, amikor megkérdezi a szüleit arról, hogy odaadhatja-e. Jól teszed, ha azt válaszolod erre, hogy „Döntsd el te!” Így ugyanis önállóságra, és a döntéseiért való felelősségvállalásra neveled a gyerekedet.
Azok a gyerekek szoktak kivétel nélkül mindent megkérdezni a szüleiktől, akiket túlságosan kontrollálnak. Persze ahhoz, hogy megóvd őket a veszélytől, vannak dolgok, amiket jó ha nem csinál az engedélyed nélkül. A gyerek, ahogyan növekszik, egyre magabiztosabban kezeli a környezetét, ide értve tárgyakat és személyeket is. Ezzel párhuzamosan egyre több mindenben átadhatod neki a döntés szabadságát.
Újra a játszótér
Ha a gyerek nem érez elég bátorságot abban, hogy visszakérje a játékát, akkor azért jó, ha te visszakéred neki, mert ezzel erősíted a gyerekedben a biztonság érzését. Egy darabig érthető, hogy te vagy a biztonság számára. Amikor a gyerek már elég önálló, visszakéri magától.
Tanácsolhatjuk a gyerekünknek azt, hogy ne adja oda a játékát? Megtehetjük, de inkább hagyjuk dönteni, mert ha mindig mi döntünk a játékáról, akkor végül is kié az a játék? …
Ha azonban olyan gyerek kéri el tőle, akiről van tapasztalatod miként tette már sokszor tönkre a kölcsön kapott játékot, akkor emlékeztetheted erre fiadat, lányodat: „Ő már két kis lapátodat törte el. Biztosan oda akarod neki adni?”
Nincs szükség veszekedésre
Néha két gyerek összevitatkozik a játszótéren, összevesznek egymás vödröcskéin, akár fizikailag is egymásnak mennek. Néha a szülőkre is kiterjed ez a konfliktus. Elég rosszul teszik, mert nagyon rossz példát mutatnak a gyerekeiknek azzal, ha hangosan veszekednek.
Téved a két szülő, ha azt hiszik, hogy saját igazuk hangoztatásánál, bizonyításánál nincs fontosabb. Sokkal inkább feladatuk a gyerekek megkímélése további zaklatottságtól. Ha elég nagylelkű egy szülő, akkor nem csak saját gyerekét igyekszik megkímélni további konfliktusoktól, hanem a másikét is.
A gyerekeknek kiváló az igazságérzete, de néha már nem tudjuk megállapítani, hogy mi történt. Ilyenkor is hasznosabb, ha a béke helyreállításán munkálkodunk, mintha jó hosszan „ki-volt-a-hibásosdit” játszunk.
Játszótér és béke
Ha leviszed a gyereket a játszótérre, jó ha van nálad valami meglepetés játék, ami nincs elől. Nem egy új játékról beszélünk, csak valamiről, amiről a gyerek nem tudja, hogy ott van. Ez kiválóan alkalmas arra, hogy előkapjuk, amikor eltörik a mécses. A gyerek hamar elfelejti a bánatát, ha valami pozitívra, meglepetésre irányítod a figyelmét.
Nagy szomorúságként éli meg a mi gyerekünk amikor ő kér el valamit, de azt a másik gyerek nem adja oda neki. Megfigyelhető, hogy sok szülő ilyenkor nagyon is okosan elmagyarázza a csemetéjének, hogy ha az a másik gyerek nem adja oda, akkor ezt a döntését el kell fogadni. Akikor így teszel, tapasztalhatod, hogy ettől még a gyereked nem fog megnyugodni. Szeretne játszani azzal játékkal és ragaszkodhat ahhoz, hogy igenis kapja meg.
Amikor ilyen helyzeten még az előbb említett „meglepetés játék” sem segít, akkor a szülőnek mindent bele kell adnia. Légy ott mellette és javasolj neki valami igen mókás vagy szokatlan játékot, amiben te is benne vagy. Néha az is elég, ha gyorsan építesz valamit homokból a kis lapáttal és megkéred, hogy díszítse az építményedet néhány falevéllel vagy gesztenyével.
Amikor a gyerek még dühös, amiért nem adták neki oda azt a játékot, akkor nem áll majd neki díszíteni, amit építettél, mivel éppen nem békés. Ilyenkor megkérheted arra, hogy rombolja le, amit építettél. Ezt szívesen megteszi majd. Te közben építs gyorsan még egyet, ő majd azt is lerombolja. Már a második vagy harmadik építményed lerombolásakor elnevetheti magát, és ekkor már nem dühös. Ilyenkor stabilizáld ezt állapotot úgy, hogy megkérdezed: „Most építünk egyet együtt, amit nem rombolunk le?”
A te őszinte és teljesen a kislányodra, kisfiadra irányuló figyelmed olyan erőteljesen pozitív hatású lehet, hogy simán felülmúlja annak a játéknak a fontosságát, amit nem adott neki oda az a másik gyerek.
A játszótér szerepe
A legkisebbek elüldögélnek a homokozóban, és elvannak a homokozó „nagy világának” felfedezéséével. Nagyobbacskák már játszanak együtt, persze előbb csak egymás mellett, néha figyelve a másikra. Ha a gyerek nem jár bölcsődébe, akkor a játszótér a család után az első olyan hely, ahol közösségben lehet.
Gyermeknevelés Akadémia – Újra OVIBAN / SULIBAN
A játszótér persze több, mint egy homokozó. Viták konfliktusok bármikor felmerülhetnek. Ilyenkor minden olyan megoldás előnyös, ami nyugodt kommunikációval teremt békét. Igyekezni kell minden gyerek érdekét figyelembe venni. Ha csak három hinta van, de öt gyerek hintázna, akkor találjatok ki egy szabályt, hogyan kerüljön sorra mindenki. Olyan szabályt, amit könnyű betartani, és a szabályra emlékeztessétek a gyerekeket, ha mégis valami vita támad. A gyerekek szeretik a szabályokat, mert azok is biztonságot nyújtanak nekik, stabilitást, hogy nem történhet „bármi”, hanem előre tudják, mi történik.
A gyerek játszótéri viselkedése kihat majd arra, hogyan működik együtt korosztályához tartozó gyerekekkel óvodában vagy iskolában.
Képességek fejlődése, szabályok megismerése, szabályokhoz való igazodás, együttműködés más gyerekekkel, saját és más érdekek összeegyeztetése, és még sorolhatnánk, mennyi mindent alakít a játszótéri élet.
Nem csak ezt a viszonyát alapozza azonban meg a játszótéren eltöltött idő. Kiváló „radarjával” tapasztalja, mire számíthat felnőttektől. Ha saját anyukája, apukája vagy más gyerekek szüleitől azt tapasztalja, hogy durván beszélnek gyerekekkel, akkor mit gondol majd első találkozáskor egy óvónőről, aki szintén felnőtt?
A játszótér olyan, mint egy mini társadalom. A gyereknek az ott tartózkodás idején ott zajlik az élete, ő maga ez alatt is fejlődik. Valami vita támad? Te mint szülő, kis figyelemmel és jó szándékkal sok mindent elsimíthatsz. Amúgy viszont azt kívánom neked, hogy a játszótéren is gyönyörködj a gyerekedben, ahogyan ő ott is a világ felfedezésével, megismerésével és használatával foglalkozik.
Novák Ferenc
társ a nevelésben
Megosztom a Facebook-on