Azt értem, hogy nem szeretsz FB - gyerek barátság

A gyerek barátság más jellegű, mint amit felnőttkorban ápolunk. Könnyebben jön létre vagy múlik el és ha tartós, akkor is nagy hullámvölgyek lehetnek benne. Egy anyuka a gyerek-barátságról tett fel kérdést a gyereknevelési csoportban:

„A lányom most 2. osztályos és van két barátnője, akikkel időről időre összekapnak. Sokszor előfordul, hogy kiközösíti a két lány őt. Nagyon ragaszkodik mégis hozzájuk. Mit tudok tenni, mert nagyon bántja a lányomat ez az egész, és szeretném ha lelkileg is rendben lenne?”

Óvodás korban a barátságok lehetnek csak alkalmi társulások is, akárcsak néhány napra vagy egy közös játék idejére. Ennek az az oka, hogy az empátia ekkor még ugyancsak gyerekcipőben jár – akárcsak a gazdája. A stabil barátságok ideje 9-10 éves kor között kezdődik, de azért előfordulhatnak már második osztályban. Vannak azért pozitív kivételek; nem csak alsós, hanem még néhány óvodáskori gyerek barátság is megéli akár még a felnőttkort is.

Gyerek barátság három gyerek között

Két gyerek barátsága jóval egyszerűbb, mint amikor három gyerek közötti összetartásról van szó. A pillanatnyi érdekváltozások hamar próbára tehetik három gyerek barátságát. Ismerjük azt a gyermeki kérdést is, hogy „Kettőnk közül kit szeretsz jobban?”

Anyuka kérdésében ismertetett helyzetből úgy tűnik, hogy itt talán nem is három gyerek barátságáról van szó, hanem az ő gyermeke szeretne kettejük közé tartozni. Ez kiderül majd a következő tanácsok használatával. Úgy fogalmazom itt, ahogyan neki is írtam, de más szülő is használhatja, aki hasonló helyzetbe kerül.

Azt értem, hogy nem szeretsz - gyerek barátság
Illusztráció: Keina Draws

Javasolt lépések

1) Hívd fel valamilyen alkalommal magatokhoz a gyerek két barátnőjét, és ismerd ki, hogy milyenek a viszonyok hármuk között. Erre az információra alapozva az alábbiakon túl is létezhetnének további tanácsok, de ez most nem áll rendelkezésre. Megkérdezheted a tanító nénit is, hogyan látja hármójuk együttműködését. Még az sem mindegy ugyanis, hogy ki, ki mellett ül.

2) Amikor nálatok vannak, hagyd őket egy darabig játszani, később azonban megpróbálhatod elsimítani a közöttük lévő korábbi nézeteltéréseket. Ennek során mindenki elmondhatja, hogy mi bántotta őt, de úgy, hogy utána elmondja azt, amikor ő hibázott. (Használj olyan megfogalmazást a kérdéseidben, amelyeket egy másodikos könnyen megért.)
A „simítást” nagyon jól elvégzi, ha a végén mindenkit megkérsz arra, hogy mondja el, mit kedve a másik kettőben külön-külön.

3) Kettesben tekints át lánykáddal minél több korábbi esetet, amikor kiközösítették őt. Keresd meg, mi a közös ezekben, és arra adj tanácsot a gyereknek, hogyan viselkedjen, hogy ne jöjjön létre olyan helyzet. Néha ugyanis a mi gyerekünk is kelthet békétlenséget. Ha teljesen a másik két gyerekre hárítja a dolgot, akkor is keresetek valamit, amivel ő simábbá tehetné az együttműködést.

4) Ha az 1. és 3. pontból származó információk alapján úgy látod, hogy a másik két kislány közül az egyik kelt ellenségességet a te gyereked és a másik osztálytárs között, akkor erősítsd meg gyermekedet azzal, hogy az ő szintjén elmondod neki, hogy mi a „barátnő” szó jelentése, majd beszéljetek át elegendő mennyiségű gyakorlati példát arról, hogyan viselkedik egy barátnő és arról, hogyan nem viselkedik egy barátnő – általában.

5) Kérd meg őt, hogy ő maga ne viselkedjen úgy, ahogy egy barátnő nem viselkedne a másikkal. (Előfordulhat, hogy a kiközösítést megelőzi valami ilyesmi.)

6) Javasold neki, hogy amikor a barátnői közül az egyik nem viselkedik barátnőhöz méltóan, akkor nagyon türelmesen, de jelezze neki, hogy „egy barátnő nem csinál így”. Ha az előzőek ellenére nem simulnak ki a dolgok, akkor kezdd el őt összehozni más osztálytársnőivel, hogy új barátokra leljen, mert addig nem tudja majd elengedni azokat, akik valójában nem barátnői.

7) Amikor egy gyereknek magas az önértékelése, akkor simán el tud engedni rossz barátokat. Ha úgy látod, hogy szükséges, akkor állítsd helyre a gyerek önértékelését. Ehhez olvasd el az Önbizalomhiány megszüntetése című útmutatót.
Itt találod: https://www.gyerekneveles.hu/gyermekkori-onbizalomhiany

A gyerek barátság értéke

A gyerekek közötti barátságot kezdettől fogva segíteni érdemes. A köztük zajló kommunikáció segít emelni az empátia szintjét, ami növeli a megértést. Akinek vannak barátai, az általában hamarabb és jobban megtanul „mások fejével is gondolkodni”, így jobban befogadják őt közösségek, ami gyermekkorban és felnőttkorban is fontos.

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

Kérem a leveleket, mint