Miért erőltetnénk egy gyereket, ha magától is teszi a dolgát vagy magától is eleget tesz? Miért beszélnénk vele gorombán vagy csúnyán, ha szép szavakkal is elérhető nála valami? Miért hibáztatnák őt mindent a fejére olvasva, ha dicsértettel hamarabb végezne el dolgokat, mint alaposan lehordva?

„Amit egy gyerek megtehet, az szép szavakkal elérhető nála.”

Mit mond a szülő?

Szülők általában a következőkkel indokolják, amikor nem szép hangon, hanem parancsolva, ráförmedve vagy akár őt rángatva érnek el valamit a gyereknél:

  1. „Veszélyes lett volna, ha a gyerek nem reagál azonnal.”
  2. „Nem volt idő elmagyarázni a gyereknek. Rohanni kellett.”
  3. „Úgy sem értette volna meg.”
  4. „Már előtte is hisztizett a gyerek.”
  5. „Nem akarta azt tenni! Makacs volt.”

Ezekre a „magyarázatokra” leginkább egy jó kérdés ad választ anélkül, hogy bőven indokolni kellene.

Kérdés

Az egyesen kívül van-e a fenti indokok között olyan, ami ne lenne megoldható tapintattal és egy kis idő ráfordításával? Ha nincs, akkor a megoldás az, hogy kellő figyelmet és időt kell szánni arra, hogy a gyerek értse a kérés vagy a kérdés fontosságát! Utána már a belátásán múlnak a dolgok.

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.