A mese a gyerek univerzuma - Gyereknevelés, gyermeknevelés, pedagógia
Olvasási idő:5 perc

Sokkal nagyobb a mese szerepe a gyermek életében, mint ahogyan felnőttek gyakran feltételezik. Ennek a szerepnek az ismerete olyan kapukat nyithat meg a szülő számára, melyeken keresztül igazán tartalmas és hasznos gyermekkort biztosíthat csemetéjének.

A gyereknevelés szakirodalmában sok helyen felbukkan a mese szerepe. Nincs szerző, aki ne tulajdonítana ennek figyelmet. Sokszor sajnos szerencsétlen szóhasználattal arra a következtetésre jutnak, hogy a mese lehetővé teszi a gyereknek, hogy „belső képeinek használatával” növelje fantáziája, képzelőereje határait. Ez alapvetően igaz, de messze alul becsli a szerepét.

„Belső képek”

A „belső képek” szóhasználat nem vezet el minket a mese szerepének lényegéhez. Előrébb járnánk, ha belső képek helyett „a saját maga által alkotott képekről” beszélnénk. A lényeg tehát nem a „belső” szón van, hanem a „sajáton”. Ebbe néhány fickó beleköthet azzal a kérdéssel, hogy mi helyzet egy papírlapon lévő rajzzal? Erre pedig az a válasz, hogy ha ő csinálta, akkor a sajátja, ráadásul már a második, mert előbb ki kellett gondolnia azt, mielőtt papírra vetette.

Mi történik mesélés vagy mesehallgatás közben? A külvilág másoktól és más tárgyak felől érkező képei helyett a gyerek „saját” képeket készít az elméjében.

Azért használják néhányan a „belső kép” kifejezést, mert bizonyos elméletek szerint az elme az agyban van, ami persze nem bizonyított, de ha így lenne, akkor nyilván a kép, amit az elmében létrehozunk, az is belső lenne, hiszen megalkotása az agyon belül történne.

Saját képek

Szerencsére a mese szerepe megérthető anélkül, hogy belemennénk egy ilyen morfondírozásba vagy vitába. Mindegy ugyanis hol helyezkedik el az elme, vagy hogy van-e egyáltalán elhelyezkedése, a képek alkotása szempontjából nem számít. A lényegi különbség nem a kép elhelyezkedésében, hanem abban van, hogy a gyerek saját maga készíti a képet vagy másoktól kapja.

A saját képek világa a kreativitás és az aktivitás világa. A másoktól kapott képeké pedig a passzivitás és kevesebb cselekvés világa.

Akár az elméjében hoz létre a gyerek egy képet, akár megjeleníti azt a fizikai térben mondjuk egy rajz formájában, az a lényeg, hogy azt a képet ő készíti. Ezzel szemben a mozi, a számítógépes játékok és még egyéb dolgok is, mások által készített „konzerv” képeket erőltetnek rá.

A mese szerepe 1 - Gyereknevelés gyermeknevelés pedagógia
A mese szerepe

Amikor a gyereknek mesélünk vagy ő mesél, akkor saját maga alkot képeket. Nincs két gyerek, akik egyforma képet hoznának létre saját képzeletükben, miközben ugyanazt a mesét hallgatják. Még akkor sem, ha ugyanaz az apuka vagy anyuka mesél, és két gyermeke egyszerre hallgatja őt.

A gyerek mesét hallgat

A szülő olvassa a mese szavait, a szavak és kifejezések összetettebb jelentéstartalommá alakulnak a gyereknél. Ő pedig létrehoz egy elképzelést arról, hogy az, amiről hallott, az hogyan néz ki. De nem csak látványt hoz létre, hanem alkothat illatokat is ennek a „képnek” a keretében, vagy hozzárendelhet a képhez valamilyen hőmérsékletet, és még nagyon sok más érzékletet is.

Számára nem jelent korlátot egy mondat. Azt olvasod neki, hogy a királyfi keresztül vágtázott az erdőn, majd kiért egy tisztásra, ahol azt remélte, hogy megtalálja az erdei házban azt a lányt, akit feleségül szeretne venni. Ez csak egy mondat, de komplett teremtést indít el a gyereknél.

A mese szerepe 3 - Gyereknevelés gyermeknevelés pedagógia
A mese szerepe

Ő akár milliószor több mindent „lát”, pontosabban több mindent alkot meg, mint amiről olvastál neki. A királyfi lovát akár olyan részletességgel képzeli el, hogy látja a szemét, érzékeli amint a nyereg enyhén besüpped a paripa szőrébe. Hallja azt is, hogy milyen gyorsan veszi a levegőt, hogy bírja a vágtát. A királylány ruhájának minden redőjét látja a házon keresztül is, pedig a történet szerint ő még ki sem jött a házból. A ház környékét pedig pillangókkal díszíti fel.

A mese szerepe

Ismered azt, amikor a gyereket, de gyakran felnőtteket is ilyen szavakkal akadályoznak meg egy céljukban, mint például: „Ne álmodozz, ébredj már fel!” vagy „Az álmodozás az élet megrontója.” vagy „Ennek semmi realitása nincs!” vagy „Azt hiszed képes vagy rá?”
Ezek a barátinak feltüntetett jó tanácsok és kérdések csökkentik a gyerek önbizalmát, leértékelik a céljait, és csökkentik a cselekvő szándékát.

A mese szerepe a korlátok nélküli hatókör, teremtés és szabadság átélése.

Ezért élhetsz meg te magad is akkora varázslatot, amikor mesélsz vagy mesét olvasol a gyereknek. Mert ekkor ő korlátlan méretű szabadsággal alkothat képeket. Olyan erdőt vagy várost alkot, amilyet csak akar. Bármilyen kinézetű, méretű, képességű teremtményt létrehozhat, s mindeközben senki sem mondja neki, hogy „Szállj már le a földre!”

Miért fontos az a hatókör, és a szabadság a teremtésre, amit a gyerek átélhet a mese idején? Mert a csecsemő korban, kisgyermekkorban és még sokáig, bőven találkozik az ellenkezőjével: a teste méretének, mozgatásának korlátaival, a környezetére való ráhatásának korlátaival. Minden gyerek egyik alapvető törekvése az, hogy a teste felnőjön végre, és ő alakíthassa a saját világát. Ez számára meglehetősen lassan épül fel. Csak gondolj bele, hogy milyen sokára nyeri el azt a fajta mozgáskoordinációt, ami már hasonlít egy felnőttére.

Nem csak a mese

A mesehallgatáshoz hasonló átszellemülést láthatsz a gyereken olyankor is, amikor művészi alkotással foglalja el magát. Rajzol, fest vagy táncol. Ekkor azonban vannak korlátok. A fizikai tér, a papír, az ecset, a táncparkett korlátai határolják a lehetőségeit. A mese, azért az más.

A mese szerepe 2 - Gyereknevelés gyermeknevelés pedagógia
A mese szerepe

Amikor mesélsz neki, akkor még alakíthatja is a történetet. Nem kell megjelenítenie a fizikai térben. Megkérhet téged arra, hogy inkább másféleképpen történjen, mint amilyen irányban haladtatok. Ez azt jelenti, hogy mese közben nem csak a térnek, tárgyaknak, energiának, lényeknek ura a gyerek, hanem még az időnek is, hiszen visszaforgathatja.

A mese szerepe eltúlozható. Hiánya azonban szinte pótolhatatlan. Elképzelheted, hogy mennyivel lenne kisebb képességű és hatókörű ugyanaz a gyerek, aki teljesen mese nélkül nőne fel, ahhoz képest, mintha ugyanennek a gyereknek sok mesélésben lenne része. Mese nélkül kárt szenvedhet a fantázia és a kreativitás.

A mese eredménye

Nem csak a mese szerepe fontos, hanem a következménye is, ami képesség a jó és a rossz, a helyes és helytelen, a jószándékú és gonosz nem abszolút fogalmainak megkülönböztetésére. A bőséges mesélés végeredménye pedig a gyerek növekvő bizalma saját képességeiben, valamint cselekvő szándékának megerősödése céljai elérésének érdekében.

Rengeteg áldásos hatása van még a mesének, amiről nem lesz most szó bővebben. Nem részleteztük, hogy milyen jó kommunikáció alakul ki gyermek és a szülő között mesélés közben, és azt sem, hogy ez kihat másféle együttműködésükre is.

Arról sem beszéltünk, hogy a mese olyan, mint egy sima szellő, amire képzeletbeli papírlapokat helyezhetünk, azokon sokféle üzenettel, tanítással, tanulsággal. Ez a szellő olyan könnyedén visz el hétköznapi üzeneteket vagy akár mélyebb igazságokat a gyerekhez, ahogyan csak nagyon kevés más nevelési eszköz képes.

Örömteli nevelés olvastad már
Örömteli nevelés – Olvastad már?

Végtére is, mi a mese?

A mese része a gyerek saját univerzumának, amit teljes mértékben ő irányít, s ahol kedve szerint bármi megtörténhet. Az elegendő és nyugodt körülmények között zajló közös mesélés hozzájárul a gyerek önállóságához, döntésképességéhez, önbizalmához, érzelmi stabilitásához, bátorságához és nyugodt életszemléletéhez, kommunikációjának minőségéhez, intelligenciájához és tetterejéhez.

A hangjegyzetben, amit meghallgathatsz itt, ha kissé lejjebb görgetsz, az előbbieken túl szó van még ezekről is:

  • Miért ne szakítsd félbe a mesét?
  • Ne mondd a gyereknek azt, hogy ez csak mese!
  • A közös meseszövés szerepe
  • A mese ellenségei
  • Álom és mese összefüggések

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Megosztom a Facebook-on

Hangjegyzet – A mese szerepe

A cikk lényeges elemekkel bővített változata hangjegyzet formában

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.