Motiváció helyreállítása tinédzsereknél az igazság kimondásával - 7-es módszer- Gyereknevelés Kiadvány - szerző: Novák Ferenc tanár

8-as módszer

Olvasd itt vagy töltsd le a lap alján a „Motiváció helyreállítása az igazság kimondásával” című technikát! Használhatod motiváció hiányos tinédzsereknél, ha szülő vagy tanár vagy. Díjmentes Gyereknevelési Kiadvány.

Minél teljesebb egy igazság, annál alkalmasabb valakit jó útra téríteni.

Motivacio-helyreallitasa-az-igazsag-kimondasaval

Letöltés

A motiváció helyreállítása nagyobb eredményekre képes, mintha külső motivációt kap a gyerek, mert e kettő között óriási a különbség. Az előbbi a gyerek belső, saját késztetésének helyreállítása, míg az utóbbi elsősorban külső impulzusokon alapul. Ez utóbbi hamarabb és jobban kopik, míg a saját motiváció erőteljesebb.

Motiváció helyreállítása tinédzsereknél az igazság kimondásával

Sokféle hagyományos vagy modernebb pedagógia módszer van a motiváció növelésére. Mielőtt tovább olvasol, bizonyosodj meg arról, hogy attól, ami most rád vár, nem vársz hagyományos motiváció növelő technikákat. Az teljesen más műfaj, igen jó könyvek és nagyszerű pedagógusok eddig is jól művelték azt. Azok a módszerek ezután is fontosak lesznek.

Összegyűjtöttem jó pár okát annak, amiért egy gyerek, aki alapvetően motivációkban gazdagnak született, később lecsökkenti saját hajtóerejét. Az okok száma bizonyára bővíthető, alábontható. Nem állítom, hogy nincs több. Még csak fel sem sorolom itt ezeket. Elég most annyi, hogy egészen jól helyreállítható egy gyerek motivációja, ha a megfelelőt techniká(ka)t alkalmazzuk nála.

A nyolcból itt egyet emelek ki, ami tinédzsereknél tesz a legnagyobb szolgálatot. Azért teszem ezt közzé, mert szülőkkel és tanárokkal való beszélgetéseimből úgy látom, hogy ez a korosztály okozza nekik a legnagyobb nehézséget.

Nem elég a motivációs technika második fele

Olyan technikát ismertetek, ami első ránézésre pofonegyszerű. Második felét sok szülő és tanár használja elég gyakran. Azért használják gyakran, mert észszerű, de azért kell gyakran használniuk, mert csak ritkán érnek vele célba így, hogy csak a második felét használják.

Az a nagyon gyakori módszer, hogy a gyerek józan eszére próbálnak hatni úgy, hogy elmondják neki, hogy az élethez való mai hozzáállása miként hat ki jövőbeni felnőtt életére, ez egy dolog miatt vall kudarcot. Hiányzik a technika eleje. Aki tehát így próbálkozik ezzel, az alap nélküli házat épít.

Egy gyereknevelési történet

Ugye ismerős? Apa leül beszélgetni a – mondjuk – 12 éves gyerekével, mert az már csak számítógép előtt „éli az életét”. Észszerű dolgokat mond neki. Ilyesmiket:

„Ne nézz már állandóan idétlen videókat a telefonodon. Abból nem lesz jó szakmád és munkahelyed. Csak pazarlod az időt!”
„Most még nem tudod, de hiányozni fog majd felnőtt korodban, amit most nem tanulsz meg az iskolában.”
„A számítógép teljesen beszippantott téged. Nem csinálsz semmi hasznos dolgot.”
„Fiatal koromban én fociztam, meg bringáztam a haverokkal, és megtanultam a leckémet. Vittem is valamire.”
„Ha most nem szokod meg a rendet magad körül, akkor mi lesz veled, amikor felnősz és lesz egy munkahelyed?”
„Ha ma nem tanulsz eleget, akkor később nagyon meg fogod bánni, mert másoknak jobban fizető munkája lesz.”

Nem mondom, hogy használnám ezeket a mondatokat pontosan ilyen megfogalmazással, viszont bármelyik mögött érezni lehet a szülői aggodalmat a gyerek jelenével és jövőjével kapcsolatban. Mindegyik mondat mögött komoly igazságok húzódnak meg. Mégis; ezek használatát a szülő végül falra hányt borsónak éli meg.

Miért nem hatnak ezek, amikor egy szülő vagy tanár mondja egy tinédzsernek? Azért, mert lehet ezekben a mondatokban igazság, de önmagában egyik sem elég igazság. Ezek logikus dolgok, de mindegyik csak hiányos igazság. Sőt, még az is lehet, hogy az adott gyerek pontos szituációjára nem érvényesek.

Minél teljesebb egy igazság, annál alkalmasabb valakit jó útra téríteni.

Egy eléggé teljes igazság még azt a tinédzsert is elgondolkodtatná, aki már jó ideje csak kritikákat fogalmaz meg az iskoláról, tanárokról és szülőkről. Létezik ilyen?

Az igazság lehet kényelmetlen

Arra kérlek, hogy ne használd a következő technikát fiatalabbakra, mert nem nekik való. Velük 7 másik technika közül eggyel vagy kettővel könnyebben célt érsz. Ez kifejezetten nehéz helyzetekre való, tinédzserek számára. Ne használd eminens osztályokra. Ne használd céltudatos gyereknél. Náluk miért is alkalmaznál motiváció helyreállítása bármilyen technikát? Nekik általában van motivációjuk!

A másik kérésem az, hogy amikor a következőket olvasod, akkor legyél hajlandó sokkal nagyobb térből nézni a világra. Légy hajlandó mások szemével is látni a világot, különösen a gyerekével. Légy képes kilépni a saját szülői vagy pedagógus szerepkörödből. Ezzel még nincs vége, mert az eddigi szülői és tanári sablonjaidat is félre kell tenni egy kis időre.

A dolog másik oldala, hogy ugyanezekre kell majd képesnek lenned ahhoz, hogy alkalmazd. Tudom, hogy nem keveset kérek, de itt van még egy ráadásnak. Még azt az elképzelést is félre kell tenni, hogy ahhoz, hogy valami működjön, bonyolultnak és száz százalékban újnak kell lennie. Ezt nem nehéz megérteni, ha valaha kaptál már olyan ismereteket, amelyek tele voltak idegen szavakkal, de amelyek összességének végül semmilyen gyakorlati hasznát nem láttad.

Motiváció helyreállítása (8-as módszer), lépések

1. Egy nyugodt hely és idő

Leülsz a gyerekkel vagy az osztályoddal egy nyugodt helyen, ahol nem zavarnak meg külső tényezők. Ez nem egy autóban átbeszélhető téma. Tényleg figyelnetek kell egymásra. Ha pedagógusként teszed, akkor jelezd nekik, hogy beszélgetni szeretnél velük egy dologról olyan nyíltan, ahogyan még sosem. Így megkapod a figyelmüket – legalábbis egy alkalommal biztosan. Ezt nem szabad elbaltázni. Érezniük kell, hogy most valami más jön, mint eddig bármikor. Ha így lesz, akkor még az is veletek tart majd, aki általában szétveri az óráid menetét.

2. Az igazság kimondása

Ahhoz, hogy egy tétlenné vált tinédzsert, vagy akár egy egész osztályt aktívvá tegyünk ezzel a technikával, előbb el kell mondani nekik, hogy amit a felnőttek világában látnak, azt jól látják. A gyerekek nem buták. Általában jók a megfigyeléseik, de nincs elég hatókörük, hogy ők maguk ilyen horderejű igazságokat úgy mondjanak ki, hogy az ne csak vég nélküli értelmetlen panaszkodás és kritika legyen, amelyek nem vezetnek sehová.

A következő – felnőttek számára is nehéz – igazságokat mond ki nekik, ha te magad is látod ezeket. Ha nem, akkor ez a technika nem való neked, és ettől én még tisztelem az eltérő nézőpontodat. Ha viszont rendben van számodra, akkor biztosítsd őket arról, hogy ezek, amit ők is tapasztalhattak, melyekről ők is halottak, sajnos igazak:

  • Igen, mi felnőttek sem mutatunk mindig jó példát, és vannak felnőttek, akár a közvetlen környezetükben is, akik kifejezetten visszataszítóan élnek.
  • Valóban, ebben a társadalomban, amiben ma élünk, nem mindig az boldogul, aki agyontanulta magát.
  • Sajnos az emberiség nem használja felelősen a Föld erőforrásait, és a környezet terhelése és szennyezése veszélyezteti az ő jövőjüket is.
  • Igen, a média egy része azt sugallja, hogy a TV-ben kellő mennyiségű őrültséget bemutató celebek élnek jól, és az a könnyű és jó élet.
  • Az iskolák bizonyos előírások következtében legalább kétszer annyi (vagy amennyit te, kedves olvasó erről gondolsz) tananyagot akarnak megtanítani diákoknak, mint aminek értelme lenne.
  • Igen, az oktatás hivatalos rendszere nem úgy jött létre, hogy a diákok nyugodt körülmények között, a saját tempójukban haladva tanuljanak.

Minden egyes pontnál tarts egy kis szünetet, hogy mindenki felfogja, amit mondtál. Talán csöndben lesznek, talán kapsz tőlük valami reakciót, bólintást, szóbeli helyeslést, esetleg cinikus beszólást. Nem baj. Érezni fogod rajtuk valamiféle megkönnyebbülés érzését.

3. Az igazság következményei

Elolvastad ezt a felsorolást, és aggódsz a következmények miatt? Úgy érzed, hogy ha ezeket elmondod, akkor felmented őket az alól, hogy felelősek legyenek magukért. Úgy érzed, hogy mindez csak olaj lenne a tűzre, és ezeket arra használják majd, hogy még kevésbé vegyék magukat komolyan? Romlik majd a magatartásuk és most már elegendő okuk lesz arra, hogy ne tanuljanak? Ha az 1. lépést jól csináltad, és megkaptad a figyelmüket, akkor nem!

Fordítva történik majd, persze ehhez meg kell tenni a 3. lépést is. Ez kérdésekből áll, melyeket őszintén, a gyereket vagy diákjaidat áthatóan érdemes feltenni. Ezek költői kérdések, és mégis talán lesz aki válaszol rá, de nem az a fontos, hogy ezt szavakkal kifejezik-e. Belül válaszolni fognak. Hagyd, hogy minden egyes kérdést alaposan megízleljenek, s ha nem „harapott a kérdés”, akkor ismételd meg, vagy tedd fel újra, átfogalmazva.

4. Lépés

További lépések a letölthető kiadványban

Hasznosnak találtad ezt?

Megosztom a Facebook-on

#motiváció #gyereknevelés #pedagógus #novákferenc #szülő #tanár #tanító