Frontális megbocsátás technika pedagógusoknak letöltés

Eredetileg a 2021-es online oktatás okozta etikai károk enyhítésére tettem közzé a Frontális Megbocsátás technikát pedagógusok számára, de egyszeri használatra jó szolgálatot tesz szeptemberi iskolakezdéskor is.

Amikor újra iskolába jön a diákod

A következőknek talán azonnal hasznát veszi a pedagógus, de az is lehet, hogy csak szeptembertől.

Eddig is kihívás volt pedagógusnak lenni, most pedig egy különleges, „ráadás” nehézséggel kell szembenézni. Nem, nem arról van szó, ami a leginkább foglalkoztat most tanítókat és tanárokat, hogy „nyitás vagy zárás”, és „vissza az iskolába vagy sem”, legalábbis nem ennek a hivatalos részéről. Akármikor is kerülünk vissza a tanterembe, egy újabb, a diákok viselkedését alapvetően romboló hatással kell számolni.

Akár áprilistól, akár májustól vagy csak szeptembertől indul újra személyes jelenlét mellett az iskola, egy hosszabb kihagyás után, az online oktatást követően „nem ugyanaz a gyerek” jön iskolába, mint akire emlékszünk. Az arcok hasonlítanak, talán a főbb lelki és viselkedésbeli jellemzők is felismerhetők, de történt valami, ami a gyerekek többségének becsületességére, etikájára negatívan hatott.

Lesütött fejjel nem lehet tanulni

Eddig is ismertük azt, hogy mit jelent az, amikor a gyerek lesütött tekintettel azon igyekszik, hogy ne hívja fel magára a figyelmet. Ránézel a diákodra vagy a szülő a gyerekére, és azonnal tudod, hogy az valami csibészséget követett el. Hasonló persze akkor is megfigyelhető, amikor nem készült fel az órára, nincs házi feladata, vagy otthon hagyta valamilyen felszerelését, ami nélkül bajos lesz érdemben kapcsolódni az óra menetéhez. Ez a kettő közös tőről fakad: „sáros” a gyerek.

Nagy különbség azonban, hogy ezúttal tömegével jönnek majd vissza diákok iskolába, akinek „vaj van a fejükön”. Amíg eddig csak egy-két gyerek kerülte a tekinteted, ezután akár igen sok gyereket bánthat majd a lelkiismeret. Mással foglalkozott az online órákon, nem ő írta a dolgozatot, azt füllentette, hogy nem volt internet, nem végezte el a feladatot vagy más csinálta helyette, és még sorolhatnánk mindazt, ahogyan véthettek szabályok ellen, de leginkább saját lelkiismeretük ellen.

Igen, akadnak olyanok is, akik szemrebbenés nélkül hazudnak és pirulás nélkül, sőt akár nagyzolva mesélik el társaiknak, hogyan éltek vissza az online oktatás adta viszonylagos szabadsággal. Ők azonban általában kevesebben vannak.
(Elnézést a szabadság szó használatáért egy olyan helyzetben, amikor gyerekek és felnőttek is olyan nagy mértékben korlátozottak manapság egyéb vonatkozásban.)

Közismert, de használt-e a megbocsátás?

Ha csak annyit megtennénk, hogy az általában becsületes, szorgalmas diákjaink válláról levennénk tetteik terhét, akkor aktívabb osztályt kaphatnánk vissza.
Mi, pedagógusok akár meg is mosolyoghatjuk ezeket a csínytevéseket, de a gyerekek nem biztos, hogy apróságnak fogják fel, és még hosszú ideig zavarhatja őket, ami történt. Minél megbízhatóbb egy gyerek, annál jobban terhére lehetnek saját szabálytalanságai.

Ősidők óta használ az emberiség egy technikát, ami a legtöbb filozófiában előfordul. Ez pedig az, hogy ha az ember elmondja valaki másnak azt, amit helytelenül tett, az a valaki pedig megbocsát neki, akkor emez megkönnyebbül. Mit tehetünk ebből az iskolában úgy, hogy ne sértsük meg egyetlen család világnézetét sem, és ne kérje ki magának egyetlen szülő sem a megoldást, hiszen a legtöbb iskola nem vallási vagy filozófiai műhely?

Tedd azt, amit egy szülő vagy bármely felnőtt kettesben is megtehetne a gyerekkel, ha szeretné könnyíteni annak lelkiismeretét. Ez csak annyiban módosul, hogy sok gyerek előtt kissé más a szóhasználat. A frontális megbocsátás technika lépéseit megtalálod a letölthető anyagban.

Letöltés

Itt olvasom el

Frontalis-megbocsatas

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

Kérem a leveleket, mint

#megbocsátás #gyereknevelés #pedagógus #novákferenc #szülő #tanár #tanító