Kiközösítés ellen szólők, óvónők és tanítók számára
Olvasási idő:4 perc

Az óvodai és az iskolai kiközösítés sok lelki fájdalmat okoz gyereknek és szülőnek egyaránt, de az óvónő és a tanító is töri fejét, hogyan szüntethetné meg. Anya és apa szomorúan hallja, hogy gyermeke nem találja helyét óvodai csoportjában vagy az osztályban. Kérik a pedagógust, hogy tegyen valamit, de sokszor neki sincs erre megoldása, eszköze vagy egyéb teendői mellett energiája.

A kiközösítés szó elég szerencsétlen elnevezés, mert egyetlen oldalról tekinti a problémát. Azt sugallja, hogy másokon múlik és ha a szülő teljesen magáévá teszi ezt a nézőpontot, akkor néha éppen a leghatékonyabb módszerekről mond le. Ezekkel a módszerekkel saját gyermekünk oldaná meg a kiközösítés problémáját, de azért nem teszi majd, mert meg van győződve arról, hogy a többi gyerek az oka mindennek. Felületesen szemlélve úgy tűnik, hogy diákok vagy óvodások egy csoportja közösíti ki a gyereket, de ez nem így van.

A kiközösítés leggyakoribb két oka a csoport hangadója vagy maga a kiközösített.

A kiközösítés első forrása

Amikor nem a kiközösített gyereken múlik a dolog, valójában akkor sem a csoport közösíti ki, hanem a csoport hangadója. Ki a csoport hangadója? Egy vezető egyéniség, akire a többiek hallgatnak. Ő az, aki úgy intézi, hogy összefogjanak egy ellen és nagyon ritka, hogy sok gyerek csakúgy önmagától összefogna, hogy kizárják egy társukat. Ilyen helyzetben a pedagógus hiába kérleli a gyerekeket, azok rövid ideig talán megértést mutatnak, de végül megfelelnek a csoport hangadója elvárásainak.

Mit tehet a pedagógus?

Ezért az óvónőnek vagy a tanítónak a csoport hangadójánál kellene elérnie a változást, nem pedig a csoportosan lelkére beszélnie a gyerekeknek. Mivel maguk a csoporttagok vagy osztálytársak sem ismerik fel, hogy valójában egyvalaki kérésére nem engedik maguk közé a társukat, ezért a pedagógusra vár a feladat – legalábbis abban az esetben, ha nem a kiközösítetten múlik. Mit tehet a pedagógus? Érdemes egyenként, megkérdeznie a gyerekeket erről: „Rajtad kívül kinek nem tetszene még, ha bevennétek őt a játékba?” A megfogalmazás sokféleképpen átalakítható a gyerekek korának megfelelően annak érdekében, hogy jól értsék. Ha persze eddig is sejthető volt, hogy ki a csoport hangadója, akkor felesleges ezzel a kérdéssel foglalkozni.

Ezután egy csoportos beszélgetés következik. Ha a kiközösített gyereket Julcsinak hívják és te vagy a tanító vagy az óvónő, akkor sorban mindenkivel, de egyszerre csak egy gyerekhez fordulva kérdezz ilyeneket: „Miben ügyes Julcsi?”, „Kihez volt kedves Julcsi?”, „Mi volt kedves Julcsitól?”, „Mikor volt ügyes Julcsi?”
Ne daráld le gyorsan a kérdéseket, hanem hanem várj annyit, hogy legyen válasz valamelyikre. Ha egyikre sincsen, akkor említs te egy esetet az előzőek közül egyre és kérdezd vissza az éppen soron lévő gyerektől, például: „Az kedves volt tőle, hogy ebéd után mindenki helyett betolta a székeket az asztalhoz?”

Örömteli nevelés e-book
Örömteli nevelés E-book

Haladj így tovább a többi gyerekkel! Előfordulhat, hogy miközben ezt teszitek, a csoport hangadója egy-egy negatív beszólással megpróbálja semmissé tenni az erőfeszítéseidet. Ekkor hozzá fordulsz és neki teszed fel az említett négy pozitív kérdés egyikét. Ha nem tud rá válaszolni, akkor ezt mondod neki: „Ha erre nincs válaszod, akkor kérdezzük meg mástól!” – és visszatérsz ahhoz a gyerekhez, akinél éppen jártál, amikor a hangadó közbeszólt, hogy megpróbálja lerombolni azt, amit elkezdtél felépíteni.
Többféle egyéb módon is növelhető a kiközösített gyerek elfogadottsága, amit gyakorló pedagógus könnyen megold, most azonban térjünk át arra az esetre, amikor a helyzetnek a kiközösített gyerek a legfőbb oka!

A kiközösítés második forrása

A szülőnek is szüksége van megoldásra, mert elég gyakran az a kiközösítés oka, hogy a gyerek kihívóan, furcsán viselkedik. Néha a kiközösített gyerek az, aki kapásból vezérszerepre tör, amit a többiek visszautasítanak. Olyan is akad, aki túlzott ragaszkodásával vívja ki társai ellenszenvét, például állandóan ölelgeti, szorongatja őket. Te mint szülő jól teszed, ha alaposan átgondolod, hogy mit okoz más gyerekeknek az a szerep, amit gyermeked felvett. Mit vett fel? Ezt kérdezd a pedagógustól vagy derítsd ki a gyerekkel folytatott otthoni beszélgetéseidből! Mit csinál gyermeked, amivel taszítja a többieket? Amikor ugyanis nem a csoport hangadója okozza a kiközösítését, akkor ő maga.

Mit tehet a szülő?

Tanítsd meg a gyereket arra, hogy apró elismeréseket osszon szét a közösségben! Nem, nem arról van szó, hogy „pedálozzon” mások kegyeiért. Az viszont igaz, hogy a gyerekek szívesebben elfogadják olyan gyerek társaságát, aki értékesnek tartja őket. Tanítsd meg, pontosabban gyakorold be a gyerekkel, hogyan osszon apró dicséreteket csoportja, osztálya más tagjainak! Túlzó lelkesedés nélkül, de mondhatja más gyerekeknek – egyszerre csak egynek: „Te milyen ügyesen rajzolsz!”, „De klassz tolltartód van!”, „Nálad kevesen dobják pontosabban a labdát!” Gyakorold a gyerekkel ilyen apró elismerések osztogatását úgy, hogy te játszod az osztálytársát. Gyermeked odajön hozzád és mond valami hasonlóan kedves elismerést. Ha eleget gyakoroltok, látod majd rajta a magabiztosság növekedését amiatt, hogy már el tudja képzelni, hogy valós helyzetben is meg tudja majd oldani.

Amikor elegendő gyakorlás után először megy oviba vagy suliba, akkor simán megoldja majd a tennivalót. Ez az első napon csak annyi, hogy válasszon ki egy gyereket és mondjon neki valami kedveset, ami igaz arra a gyerekre. Ne maradjon ott sokáig amellett a gyerek mellett, ne akarjon túl sokat! Elfogadhat, de ne várjon viszonzást, csak szépen álljon odébb! Az első napon csak egy gyerekkel és csak egyszer tegye ezt. Azt, hogy melyik gyerekkel tegye és mit mondjon neki, előre beszéljétek meg, hogy biztosra menjetek. Ha később már eléggé gyakorlott lesz, akkor rábízhatod, de ellenőrizd minden nap, hogy legalább egy gyereknek kiosztott valami elismerést.

Nem saját maga fontosságának bizonygatása, hanem mások elismerése az, ami értékessé teszi gyermekedet társai szemében annak ellenére, hogy a magamutogatás és a mindenáron való középpontba helyezkedés manapság még a felnőttek világában is elég gyakori. Ez a technika pár hét alatt még akkor is megoldhatja a kiközösítés problémáját, ha a csoport hangadója is forrása ennek. Ha ugyanis a csoport hangadója nem egy elnyomó személyiség, akkor rá is hatnak az elismerő szavak.

Novák Ferenc

Szülői GPS - Novák Ferenc újabb gyereknevelés könyve
Szülői GPS – Olvasd el!

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

Önbizalomhiány megszüntetése Letöltés
Önbizalomhiány megszüntetése Letöltés

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.

One thought on “Kiközösítés megszüntetése”

Comments are closed.