Ambivalens kötődés
Olvasási idő:2 perc

Mit jelent az ambivalens kötődés? A szülő és gyermeke közötti kapcsolat egyebek mellett a köztük lévő kötődés fajtájával is jellemezhető. Egyik pszichológus ennyi, a másik pedig annyiféle kötődést különböztet meg és még ezek megnevezése sem egységes.

Ambivalens kötődés

Az ambivalens kötődés egy bizonytalan kötődési stílus, amely akkor alakul ki, ha egy gyermek a szülővel való kapcsolatában hosszabb ideig következetlenséget vagy kiszámíthatatlanságot tapasztal. Az ambivalens kötődésű gyerekek nem biztosak abban, hogy a szülő elérhető lesz és megfelelően reagál majd szükségleteikre. Ez a bizonytalanság szorongást okoz számukra. Az ambivalens szó itt két egymással ellentétes érzés vagy késztetés egyidejű jelenlétét vagy ezek gyors váltakozását, ingadozását jelenti.

Eredet

Az „ambivalens” szó a latin „ambi-” (mindkettő) és „valentia” (erő, hatalom) szavakból származik. A szót Carl Gustav Jung svájci pszichológus vezette be a pszichológiai szóhasználatába a 20. század elején. Az ambivalens kötődés fogalma Mary Ainsworth nevéhez fűződik, aki John Bowlbyval együttműködve a kötődéselmélet egyik úttörője volt. Mary Ainsworth pszichológus híres „Idegen helyzet” (Strange Situation) kísérletéről, amely során különböző kötődési mintázatokat figyelt meg kisgyermekek és gondozóik között.

Alvás - Örömteli Nevelés online adás

Az ambivalens kötődés jellemzői

Szorongás és bizonytalanság: Az ambivalensen kötődő gyerekek gyakran szoronganak a szülő távollétében, mivel nem biztosak abban, hogy az visszatér-e, vagy megfelelően reagál-e az igényeikre. Ez sokféleképpen megnyilvánulhat, például körömrágásban.

Közeledés és távolodás: Az ilyen kötődésű gyerekek ellentmondásos módon viselkedhetnek. Például, amikor a szülő visszatér, a gyerek egyszerre mutathat vágyat a közelség iránt és haragot a gondozóval szemben. Ez megnyilvánulhat például abban, hogy a gyerek szorosan hozzábújik a szülőhöz, de közben vagy igen hamar dühösen eltolja magát. Ezt ne keverd össze azzal, amikor ugyanez azért fordul elő, mert a gyerek régen nem találkozott a szülővel, például annak hosszabb külföldi útja után.

Túlzott ragaszkodás: Az ambivalensen kötődő gyerekek gyakran túlzottan ragaszkodnak a szüleikhez, mivel félnek attól, hogy elhagyják őket. Nehezebben válnak függetlenné, és erősen függnek szüleik jelenlététől.

Az ambivalens kötődés és következetlenség

Ambivalens kötődés jellemzően olyan esetekben alakul ki, amikor a szülő következetlenül reagál a gyermek szükségleteire. Például, ha a szülő vagy gondozó néha nagyon figyelmes és gondoskodó, máskor viszont nem elérhető vagy nem reagál a gyerek jelzéseire, a gyerek nem tudja kiszámítani, hogy mikor kapja meg a szükséges figyelmet és támogatást.

Ennél is zavaróbb a gyerek számára, ha a szülő nagy hangulatkülönbségekkel reagál; egyszer kedves, szeretettel teli, máskor pedig ideges, elutasító. Természetesen a szülőnek is lehetnek hangulatváltozásai, de amikor ezek túl gyorsak és a gyerek még rövidebb időszakokon belül sem tudja kiszámítani a szülő válaszának érzelmi tartalmát, akkor ez ellentmondó érzéseket, gondolatokat kelt benne.

A kötődés fajtái

Ainsworth három fő kötődési stílust határozott meg: biztonságos kötődés, bizonytalan-elkerülő kötődés, bizonytalan-ambivalens. Azóta mások ezeket átnevezték, másképpen sorolták kategóriákba és alkategóriákba.

A gyereknevelésben érdemesebb erről a négyről beszélni anélkül, hogy túlbonyolítanánk vagy annyira tovább bontanánk a dolgot, hogy szülők vagy gyermekgondozók számára érthetetlenné válna:

  • biztonságos kötődés (Nem túlzott és nem is elutasító kötődés, ami optimális a gyerek számára és örömteli a szülőnek is. Lásd az Örömteli Nevelést!)
  • ambivalens kötődés (Közelséget egyszerre vagy egymás után gyorsan váltakozva váró és elutasító kötődés.)
  • elutasító kötődés (A szülő taszítja a gyereket, nem enged kötődést, rideg vagy félelmet is kelt.)
  • erőltetett kötődés (Amikor a szülő túlterheli a gyereket saját kötődése túlzott vágyával.)

Megosztom a Facebook-on

Örömteli nevelés olvastad már
Örömteli nevelés – Olvastad már?

A szerző

Gyereknevelés

A Gyereknevelés Portál írásai gyakorlatiasan és a gyerek fontosságának megfelelően.