Számítógépfüggőség és gyereknevelés
Olvasási idő:4 perc

Azok a szülők, akiknél betelt a pohár a digitális játékfüggőség miatt, időről időre megpróbálnak megállapodást kötni a gyerekkel. Milyen hibákat tartalmaz a megállapodás, ha azt tapasztalod, hogy már megint nem tartja be a gyerek? Ezt vesszük most sorra, mert a megállapodás alapvetően egy jó irány, nem kellene kudarcba fulladnia.

Ha olyan helyzetben vagy számítógépfüggő gyerekeddel, hogy eddigi tapasztalataid miatt már lemondtál a megállapodás lehetőségéről, akkor tudj róla, hogy a téma befejezése után találsz majd egy felsorolást és egy hangjegyzetet is a számítógép függőség csökkentésére.

Ha egyszerűen úgy oldod meg a problémát, hogy lekapcsolod otthon a wifit, akkor talán nem lesz szükséged az itt leírtakra. Sokan vannak azonban, akik megpróbálják kevésbé erélyesen megoldani. Ezek a sorok nekik is szólnak, miközben egyáltalán nem állítom, hogy nem lehet annyira rossz a helyzet, hogy legalább három napig a számítógép teljes mellőzésére van szükség a helyzet javításához.

A megállapodás kudarcának okai

A leggyakoribb hibák, melyek miatt a megállapodás nem váltja be a hozzáfűzött reményeket:

  • A megállapodás betarthatatlan szabályokat is tartalmaz.
  • A megállapodás nem teljes, túl sok benne a kiskapu.
  • A gyereknek minimális egyetértése sem volt a megállapodással kapcsolatban.
  • Nem gondoskodtak olyan tevékenységekről, amelyekkel a gyerek betölthetné a játékprogramok csökkentésével keletkező űrt.
  • A gyerek nem tartja nyilván a benne vállaltakat.
  • A gyerek eleve nem is akarta betartani, mert nem értett vele egyet.
  • A szülő nem kíséri figyelemmel a megállapodás betartását.
  • Amikor a gyerek nem tartja be, akkor nem terelik őt vissza a megállapodáshoz, hanem erőteljesen lebaltázzák.
  • A szülő engedékenységből maga lazít a szabályokon, mielőtt a megállapodás elérhette volna a célját.
  • Nincs célja a megállapodásnak.

A hibák részletezése

A legtöbb lehetséges hiba magáért beszél, az utolsóra azonban kitérünk egy kicsit. A megállapodásnak nem csak a szülő, hanem a gyerek számára is tartalmaznia kell egy célt. Az nem elég célnak, hogy a „Ne számítógépezzen már annyit a gyerek!” Ez márt csak azért is rossz célnak, mert a gyerek célja ebben az állapotában ennek pontosan az ellenkezője.

Megállapodás a számítógépfüggő gyerekkel
Megállapodás a számítógépfüggő gyerekkel

A szülő célja pedig legyen olyasmi, ami a számítógépes idő csökkentésével megvalósulhat, például ne legyen olyan ingerlékeny vagy agresszív a gyerek, mint korábban. A kevesebb számítógépidő legfeljebb csak eszköz, nem pedig cél a játékfüggőség irányában. A gyereknek is rendelkeznie kell egy céllal, amiért a számítógépes játékidő csökkentése elfogadható számára.

A gyerek célja a megállapodással

Ez a megállapodás legérzékenyebb része. Minél inkább számítógépfüggő a gyerek, annál nehezebb lehet vele célt találni. Ha a gyerek nem álmos, nem éhes, és szépen beszélnek vele, akkor többnyire képes rálátni ő is arra a problémára, amiért a szülő a korlátozásról meg szeretne vele állapodni. A korlátozás azonban nem elég, valamit kínálni kell a gyerek számára pozitív oldalon.

A gyerek tehát egy nyugodt pillanatban szintén óhajthatja, hogy – mondjuk – ne legyen annyira agresszív, mert ez számára is „ciki”, és ekkor egybeesnek a céljai a szülőével. Néhány gyereknél azonban teljesen más célt kell számára találni, például ha betartja ezt a megállapodást, akkor lesz ideje több edzésre is eljárni, vagy bekerülni a kezdő csapatba.

Számítógépfüggő gyerek
Számítógépfüggő gyerek

Gyakran pontosan az lehet a szülő segítségére, hogy ismeri a gyerek egy olyan célját, amit neki eddig nem volt módja megvalósítani. Így most felkínálhatja a gyereknek, hogy belefoghat valami ilyesmibe. Például megkap valamiféle könyv kinézetű füzetet, amibe történeteket írhat, ha író szeretne lenni. A célokhoz néha nem sok pénz, hanem egyszerűen megteremthető lehetőségek kellenek a gyerek számára. Sajnos lehet olyan is, ami meghaladja a család lehetőségeit. Arra viszont ügyelni kell, hogy ne tűnjön számára úgy, hogy valamiféle ajándékért cserébe mond le a gépidő nagyobb részéről.

Optimum

A leggyengébb, és egyben hibás cél a gyerek számára az lenne, hogy azért csökkenti a játékidőt, hogy később visszakapja. Ezzel ugyanis újra megerősítenénk a korábban megoldott problémát. Az persze elképzelhető, hogy a csökkentés elég drasztikus, de amikor helyreáll egy kiegyensúlyozottabb, barátságos viselkedés, akkor visszakap valamennyivel több „gépidőt”.

A játékfüggőség vége az lenne, ha a számítógépes játék és a mobiltelefon nem működne erős mágnesként a gyerek számára. Optimális, ha a gyerek nem virtuális, hanem valós célokkal rendelkezik és ezek irányában mutatott valós cselekvést végez, amit nem a szülő kontrollál, hanem a gyerek saját igényeiből következik.

Ha ez maximalizmus, és a te családodban nem elérhető a gyerekkel, akkor ne sokáig hibáztasd magad, mert bár helyes szembenézni azzal, ha mi, szülők rontottunk el valamit, a sajnálkozásnál azonban értékesebb, hogy felismerjük és kezeljük a helyzetet.

Technikák játékfüggőség csökkentésére

A megállapodás a számítógépes játékidőről már a kialakult problémát követi. Azt, hogy egyáltalán mit okoz a túl sok digitális játékprogram, ideértve az okostelefonos játékalkalmazásokat is, elolvashatod vagy meghallgathatod az alább található linkeken.

Minél tovább halogatja a szülő a beavatkozást, annál nehezebb lesz csökkenteni a számítógépes játékidőt. Egyáltalán, miért van rossz hatással a túlzott mennyiségű digitális játékprogram a gyerekekre? Mit tehet a szülő? Ilyen és hasonló kérdésekre kapsz választ a következő írásokból és a hangjegyzetből.

Ajánlott írások és hangjegyzet

Hangjegyzet:
> Gyerekek Számítógép Függősége Podcast – Mi van a háttérben?

A hangjegyzetnél rövidebb írásos változat:
> Mit okoz túl sok digitális játékprogram?

Letölthető technikai útmutató:
> „Antigép” Technika 10-12

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.