Elkényeztetett gyerek . gyereknevelés, gyermeknevelés
Olvasási idő:4 perc

Az elkényeztetett gyerek számos nehézség elé állítja szüleit, és sok problémája lesz neki is felnőttkorában. Valójában nem sok elkényeztetett gyerek boldog. Miért nem? Azért, mert az igazi boldogság nem a „kapni” szóban rejlik, hanem egy aktív, cselekvő és többnyire sikeres életben. Ez az írás azonban nem az elkényeztetett gyerek hátrányairól szól, hanem arról, hogyan hozzuk rendbe, ha már egyszer elkényeztette valaki.

Az elkényeztetés általában tettekben és anyagiakban nyilvánul meg. Az elkényeztetett gyerekről elmondható, hogy túl sokat kap, túl sokat tesznek érte ahhoz képest, hogy ő mennyit tesz. Természetes, hogy egy gyerek nem tehet annyit, mint a felnőttek. Az is világos, hogy anyagiakban sem viszonozhatja szülei erőfeszítéseit. Mégis, ha nem várjuk el tőle, hogy korának megfelelő mértékben részt vegyen a család feladataiban, akkor elkényeztetett gyerek válhat belőle.

Az alap problémáról egyébként ITT találsz egy videót. Most folytassuk inkább néhány tennivalóval, amivel megoldható az elkényeztetés problémája! Meddig tart rendbe hozni? Sokkal rövidebb, mint amennyi ideig az tartott, hogy elkényeztessék. Mivel nem ismerem pontosan a te és családod élethelyzetét, ezért pontosan nem mondhatom. A gyerek korától függően 1 hét és 3 hónap közé teszem. A leghosszabb természetesen egy tinédzser esetében.

Szükségestől az extráig

1. lépés

Beszéld át a pároddal vagy ha nagyszülők is vannak, akkor velük is, hogy jót tenne a gyereknek és még felnőttkorára is kihatna, ha tenne másokért. Egy nem elkényeztetett gyereknek általában őszintébbek a barátai, ő maga hasznosnak éli meg magát, valódi oka van büszkének lenni, kellemesebb társaság mások számára. További érveket is felhozhatsz. Mondd el nekik, hogy az elkényeztetés nem egyenlő a kényeztetéssel. Ezután is adhatnak a gyereknek szeretettel, de segítsenek abban téged, hogy nekik is legyenek elvárásaik a gyerek felé.

2. lépés

Te és a párod vegyétek gondoljátok el, hogy miket kap a gyerek a következő három kategóriában. Készítsetek egy listát arról, hogy amit kap, amit nyújtotok neki, azok melyik hová sorolható ebből a három kategóriából.

  • szükséges
  • kényelmes
  • extra
Örömteli nevelés olvastad már
Örömteli nevelés – Olvastad már?

3. lépés

Beszélj a gyerekkel a következőkről, de úgy, hogy korának megfelelően átfogalmazod, hogy érthető legyen számára. Ha a gyerek még kisebb és nem tud beszélni, akkor sok mindent másként csinálhatsz, de az alábbi pontok jól segítenek egy 6, 10 vagy 13 éves gyerek esetében.

a) Mondd el neki, hogy rosszul tetted, hogy sokkal több mindenben kiszolgáltad őt, mint amennyit ő tett vagy tehetett a családért.
b) Ha kisebb korában sokszor nem fogadtad el a segítségét, akkor jelezd neki azt is, hogy ez nem volt helyes. (A gyereket néha azzal szoktatják le arról, hogy otthon aktív legyen, hogy nem fogadják el a segítségét, mert amikor még kicsi, akkor a segítsége csak több házimunkát hoz létre a szülő számára. Például amikor egy gyerek segít letörölni egy asztalt, ami ettől csak maszatosabb lesz. Erről bővebbben: ITT.)
c) Jelezd neki, hogy azt várod tőle, hogy tegyen vagy többet tegyen a családért.
d) Ismertesd vele a három kategóriát, és mondd el neki, hogy melyikbe mi tartozik. Jó lenne, ha a kategóriákba a gyerekkel együtt sorolhatnánk be az oda illő dolgokat, de egy elkényeztetett gyerek túlságosan csak a saját érdekei szerint alakítaná.
e) Kérdezd meg őt, hogy milyen feladatokat tudna vállalni rendszeresen a szülei gondoskodásáért és saját kényelemért cserébe?
(Az elkényeztetés általában később válik problémává, de még egy négy évesre is rábízhatod például, hogy mindig legyen vécépapír a vécében.)
Állapodjatok meg arról, hogy miket tesz az első kategóriáért, és hogy miket tehet a második érdekében. Az első kategóriába sorolt dolgok rendszeresek legyenek.
f) Mondd el neki, hogy az extra dolgokért azt várjátok tőle, hogy ő is tegyen többet. (Az ilyesmi nem lehet rendszeres, folyamatos tennivaló, mert a gyereket nem szabad ilyen módon túlterhelni.)

4. lépés

A beszélgetés után légy következetes a következő dolgokban.
a) Ha nem végzi a rendszeres feladatait, akkor figyelmeztesd tapintatosan.
b) Ha a) hatására sem változik a helyzet, kezdd el csökkenteni a kényelmét. Készülj fel arra, hogy emiatt ő „kiakadhat”, de te ekkor sem válhatsz idegessé, mert ha részévé válasz annak a „drámának”, amit ő hoz létre, akkor nem tudod őt barátságosan terelgetni a cél felé. Mindaddig, amíg nem javul a helyzet, extra dolgokért cserébe eleinte előre kérj tőle teljesítést, de a minimum az, hogy a „szükséges” kategóriában elvégzi a feladatait.

Légy következetes és menni fog!

Miért érezheti úgy egy szülő, hogy ő képtelen lenne az előző lépésekkel megszüntetni az elkényeztetett gyerek problémáját? Miért nem áll majd neki valaki annak, hogy megszüntesse az elkényeztetést?

  • Mert örül neki, hogy elkényezteti a gyerekét, és nem lát rá okot, hogy változtasson.
  • Mert félreértelmezi az önzetlenséget.
  • Mert a gyerek az elején ki lesz borulva. Képesnek kell lennünk arra, hogy különösebb negatív érzelmek nélkül fogadjuk a gyerek ideiglenesen agresszív reakcióját. Az ilyesmi eltarthat pár napig, de akár 1-2 hét is lehet.
  • Mert a csere helyrehozása sok figyelmet igényel és nem hiszi magáról, hogy lehet ennyi figyelme. A csere helyrehozásán itt azt értjük, hogy a gyerek ezután közel annyit tesz a szüleiért, a családjáért, mint ők érte.
  • Mert a család többi felnőtt tagja nem támogatja ebben.

Sok más okot is felsorolhatnánk, amiért nehéz lehet belefogni. A gyermekünk iránt érzett felelősségérzet azonban átsegíthet téged az ilyen akadályokon. Nem te leszel az első, aki alkalmazza ezt a technikát. Ismertettem már ezt korábban videóban és jó visszajelzések érkeztek. Sok sikert hozzá!

Novák Ferenc

Elkényeztetett gyerek – rövid videó

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.