Dolgozat és stopper - Iskolai téma és gyereknevelés
Olvasási idő:4 perc

Hogyan csökkenthető a dolgozat és stopper miatti stressz, ami dolgozat írása közben azért éri a diákot, mert annyi feladatot kell teljesítenie, amennyire nem áll rendelkezésére elegendő idő? Általános iskolától egészen egyetemig borzolja a diákok idegeit a feladatok megoldására rendelkezésre álló idő. Ejtsünk pár szót az oktatási rendszer könyörtelenségéről, ami diáknak és pedagógusnak sem boldogság, majd nézzük meg, mit tehet a szülő, hogy csökkentse a gyerekre nehezedő nyomást.

Ma már a „személyiségi jogok védelme” miatt ilyet nem látsz, de ha korábban bementél néhány egyetemre akkor furcsa dolgokkal találkozhattál. Ha ránéztél a faliújságra, akkor láthattál a kifüggesztett dolgozat vagy vizsga eredmények között ilyesmit: 18 diákból 8 egyes, 6 kettes és 4 darab hármas. Kinek dicsőség ez? Ilyen alacsony lenne a diákok értelmi lépessége? Nyilván nem. Ennyire lusták lennének? Talán nem.

Kezdjük azzal, hogyan érinti az általános iskolás gyereket az erőltetett megmérettetés. Régóta folyik a vita arról, hogy helyes-e egyáltalán osztályozni. Akármelyik álláspontot képviseli valaki, attól még tény, hogy jelenleg az oktatás sok szintjén vannak osztályzatok. A dolgozatokra kapott osztályzat pedig összefüggésben van azzal, hogy mennyre izgult a diák, miközben írta.

Dolgozat és stopper

A gyerekek többségét komolyan hátráltatja a stressz. Csak igen kevés gyerek „működik” fordítva, de vannak, akikre fordítva hat. Náluk a stressz akár növelni is tudja az összpontosítást. Maradjunk most azoknál, akik többen vannak, akiknek leromlik a teljesítménye, ha túl kevés időt hagynak nekik a dolgozatírásra.

Dolgozat és stopper 2 - Iskolai, gyereknevelés, gyermeknevelés
Dolgozat és stopper az iskolában

Egy ilyen gyerek talán hibátlanul is megírná a dolgozatot, ha nem sürgetné őt az idő. A porosz hagyományokon alapuló oktatási rendszer egy rideg szisztéma. Nem érdekli, hogy a gyerek valójában képes valamire. Azt várja, hogy bebizonyítsa, hogy nyomás alatt is „tud”. Lelkes pedagógusok sok helyen próbálták már humánusabbá alakítani a rendszert, de többségében még mindig ott tartunk, hogy idő szorításában kell megoldani a feladatokat.

Ez sok gyereknél hoz létre önbizalomhiányt, kisebbrendűséget, önleértékelést, maximalizmust. A „idő markával szorított dolgozatírás” hívei ilyesmivel érvelnek: „A pilótának sincs ideje meggondolni a döntéseit, azonnal kell cselekednie!”
Ez az elgondolás ott sántít, hogy a pilótának több ezerszer módjában áll majd gyakorolnia, mire végül egyedül kell végrehajtania a manővereket.

Erőltetett megmérettetés és minőség

Tíz, húsz vagy harminc évvel ezelőtt is volt időhatára a dolgozatoknak, mégis kevesebb gyereknek okozott problémát. Ennek egyebek mellett az egyik oka az, hogy azóta két-háromszorosára duzzadt a tananyag az általános és a középiskolákban. A képlet tehát sajnos ez: több anyag, nehezebb feladatok, ugyanannyi idő. Nem csak ennek köszönhető a felvételi és más dolgozatok írása során tapasztalható erőltetett megmérettetés, de ez egy fontos tényezője.

Valahogyan úgy tekint ez az oktatási rendszer a diákokra, mintha gépek lennének, pedig ők elsősorban lelkek.

Bántana az valakit, ha addig hagynánk egy diákot dolgozatot írni, amíg be nem fejezett minden feladatot? Ha valamelyik feladathoz nem lenne elég tudása, azt úgyis otthagyná, vagy el sem tudna indulni vele. Amihez viszont értene, azt ha lassabban is, de megoldaná. Hová vezet az időhiány? Oda, hogy a diákok ma már nem ellenőrzik saját munkájukat a dolgozatírás közben vagy végén, mivel arra nem jut idő. Így előfordul, hogy hiába tudnak egy anyagot, rosszabb eredményt érnek el, mint amit megérdemelnének.

Dolgozatírás, stopper és stressz - Iskolai, gyereknevelés, gyermeknevelés
A dolgozatírás lehet stresszes

Miben segíthet a szülő?

A szülő azon lehetőségeit, melyekkel segíthet gyermekének, négy csoportba sorolhatjuk.

  1. Levehet terheket a gyerek válláról úgy, hogy csökkenti saját maga és a gyerek elvárásait.
  2. Tanácsokat adhat gyermekének, hogyan irányítsa figyelmét dolgozatírás közben.
  3. Gyakorolhatja a gyerekkel az idő sürgetésének megszüntetését és még néhány más dolgot.
  4. A dolgozatírás előtti napon lazíttassa a gyereket legalább abból a tantárgyból.

A 4 lehetőség mindegyikét részletezi egy gyakorlatias útmutató, amit megtalálsz a Letöltés menüben. Címe: Időgyár diákok számára dolgozatíráshoz

Lehetne mindenkié ötös?

Annyit ütik vágják mostanában a pedagógusokat igazságtalanul, hogy igazán nincs kedvem beállni a sorba és kollégáimat kritizálni. Különösen pedig általánosítani lenne hiba. Mégis, érdemes leszámolni egy gyakori félreértéssel. Nem igaz, hogy az a jól összeállított dolgozat, amit csak kevés diák képes ötösre megoldani! Több valóságtartalommal bír ez a megállapítás: Nem dicsőség egy tanár számára, hogy több egyes születik, mint ötös.

A tanárok és tanítók mozgásterét sajnos nagyon behatárolják szabályok, elvárások, amelyek az oktatási szisztéma megváltoztatásáig elég erőteljesek. Nem hobbiból mérik az időt. Az érettségin például kíméletlenül be kell tartaniuk, „nehogy sérüljenek az egyenlő esélyek”. Kissé cinikusan elmondható, hogy a diákok stresszelésének egyik „hatékony” módja az, hogy dolgozat írása közben ott ketyeg a stopper a tanári asztalon. A fentebb írt gyakorlatias megoldások segíthetnek a szülőnek abban, hogy ellenállóbbá tegye gyermekét a dolgozat okozta stresszel szemben.

Dolgozatírás, stopper és stressz 4 - Iskolai, gyereknevelés, gyermeknevelés
Dolgozatírás és stopper

Több korábbi és jelenlegi kíméletlen gazdasági rendszer elvárásainak megfelelően, nem pedig pedagógusok hobbijából jöttek létre azok a túlzó elvárások, melyeknek korunk diákjainak kellene megfelelniük. Bár mint szülők vagy pedagógusok úgy érezhetjük, hogy ehhez igazodnunk kell, de talán lehetnénk lazábbak, mert maga a rendszer sajnos nem kedvez annak, hogy gyermekeink megőrizzék önbizalmukat. Dolgozat és stopper nem a diákok barátai, de gyermekeink valamelyest felkészíthetők hatásuk kivédésére.

Stopper és önbizalom

Megfigyelhető, hogy sok külföldön tanult szakember kevesebb tudással, de nagyobb önbizalommal rendelkezik, mint hazai társaik. Ez pontosan azért van, mert kevesebbet tanulnak, de alaposabban, s így nem alakul ki olyan elképzelésük magukról, hogy ők rosszul tanulnak vagy buták. Nem jön náluk létre önleértékelés, kisebbségi érzés, önbizalomhiány. Addig is, amíg oktatási szisztémáink nem teszik humánusabbá gyermekeink tanulmányihoz a környezetet, nekünk szülőknek és pedagógusoknak kell valamelyest enyhíteni a helyzetet. Ehhez kívántam hozzájárulni néhány ismerettel és a letölthető anyagban (Időgyár diákok számára dolgozatíráshoz) szereplő tanácsokkal, legalább a dolgozatírás vonatkozásában. Sok sikert kívánok használatukhoz!

Novák Ferenc
társ a nevelésben

Hirdetés

Iskolai Agresszió Csökkentési Pedagógus Konferencia 2022.
Iskolai Agresszió Csökkentési Előadás

Megosztom a Facebook-on

FELIRATKOZOM a Gyereknevelési Levelekre

A szerző

Novák Ferenc

Tanár, pedagógiai viselkedéskutató, szülők és pedagógusok gyereknevelési trénere, aki gyakorlatias tanácsaival készít fel gyermeknevelési nehézségek megoldására. Videóival, írásaival és konzultációival, iskolai és konferenciákon tartott előadásaival egyszerre az értékrend alapú és egyben humánus gyereknevelés elkötelezettje.

One thought on “Dolgozat és stopper”

Comments are closed.